[] ...Ummul Kitab... []

Aku Berlindung dengan Allah daripada Syaitan yang Direjam
[1]
Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
[2]Pujian bagi Allah, Penguasa Seluruh Alam
[3]Maha Pemurah dan Maha Penyayang
[4]Pemilik Hari Ad-Deen
[5]Kepada Engkaulah Kami Beribadah dan Kepada Engkaulah Kami Meminta Pertolongan
[6]Tunjukkanlah Kami Jalan yang Lurus
[7]Jalan Orang yang Engkau Beri Nikmat, Bukanlah Orang yang Engkau Murkai dan Bukanlah Orang yang Sesat
Amiiin...

Monday, June 1, 2009

0086 - Hayaa'

Assalaamu'alaikum warahmatullaahi wabarakaatuh dan salam sejahtera kepada ahli-ahli fikir yang merenungi alam hasil ciptaan-Nya ini.

Rasanya macam cuti kali ini akan berlalu begitu saja, tanpa sebarang makna. Bukan buat banyak sangat pun masa cuti. Tapi tension fikirkan bila buka sekolah nanti banyak kerja. DX

Melihat video hari guru yang dibuat form 4 dan form 5, ana tersenyum tersahaja. Nanti nostalgik pulak dibuatnya ana ni bila tengok balik. Lagunya pun cantik, A Land Called Paradise.

Habislah pot pet ni, kita teruskanlah dengan tulisan pada hari ini. Gambar, melihatkan seorang manusia yang... nampak macam dipadam mukanya.

Mengapa ana pergi padam muka orang ini? Hah, mungkin kerana orang ni malu kot dilihat mukanya. Agaknya nak melindungi privasi diri kot, takut sangat orang tengok dia kat sini. Hahahah.

Baiklah, kita cakap tentang malu. Malu itu, secara amnya, tidak mahu melakukan sesuatu disebabkan takut oleh pemerhatian seseorang yang lain (kamus dewan tertinggal kat sekolah yek) Maka, malu ni takut nak buat sesuatu sebab orang lain tengok. Dah. Kompleks sangat ker?

Malu ada bertempat dan tak bertempat, mengikut kata-kata orang. Malu yang bertempat ialah malu untuk melakukan sesuatu maksiat atau keburukan. Ini memang baik, kerana sudah fitrah manusia benci kepada manusia. Bagaimanapun, malu ini lebih baik dituju kepada Allah, dan bukan manusia, kerana kalau begitu, kita bertuhankan pendapat manusia, bukankah begitu?

Malu tak bertempat pula ialah malu untuk menegur orang atau malu untuk melakukan sesuatu yang baik, seperti solat, kerana takut diperlekeh dan dipermainkan oleh orang lain. Malu jenis ni patut dielak, apa kita kisah pendapat dan cacian orang, perintah Allah untuk menyebar kebenaran dan cegah kemungkaran lagi tinggi.

Wallahua'lam. Renungkanlah, wassalaamu'alaikum warahmatullaahi wabarakaatuh.

1 comment:

  1. "kerana sudah fitrah manusia benci kepada manusia" macam pelik saja ayat itu.tidak begitu??heh.:)

    ReplyDelete

[] ...Penutup Majlis... []

Maha Suci Engkau Ya Allah dan Segala Puji BagiMu, Aku Bersaksi bahawa Tiada Tuhan Melainkan Engkau, Aku Memohon Keampunan dan Taubat daripada Engkau..

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
[1]Demi Masa
[2]Sesungguhnya Manusia dalam Kerugian
[3]Melainkan yang Beriman dan Beramal Soleh dan Berpesan dengan Kebenaran dan Berpesan dengan Kesabaran