[] ...Ummul Kitab... []

Aku Berlindung dengan Allah daripada Syaitan yang Direjam
[1]
Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
[2]Pujian bagi Allah, Penguasa Seluruh Alam
[3]Maha Pemurah dan Maha Penyayang
[4]Pemilik Hari Ad-Deen
[5]Kepada Engkaulah Kami Beribadah dan Kepada Engkaulah Kami Meminta Pertolongan
[6]Tunjukkanlah Kami Jalan yang Lurus
[7]Jalan Orang yang Engkau Beri Nikmat, Bukanlah Orang yang Engkau Murkai dan Bukanlah Orang yang Sesat
Amiiin...

Sunday, May 31, 2009

0085 - Tua Terbongkok

Assalaamu'alaikum warahmatullaahi wabarakaatuh dan salam sejahtera kepada pembaca yang masih ikut lagi perkembangan tulisan-tulisan ana ini.

Balik kampuuung~ Muar, Johor, jenguk datuk nenek sebelah ayah. Panggilan Atok, Embah. Ada lagi nenek saudara panggil nenek jer. So much love for these people :3

Terasa nanti bila dah sampai no. 101, nak tukarlah sikit format entri-entri ana ini supaya tidaklah banyak sangat ana kena taip. Lagipun 101 ni hanyalah sebagai 'projek' ana untuk tengok boleh ke ana buat. XD

Baiklah, habis bebelan tidak berguna. Mulakan bebelan berguna, dengan gambar yang sudah menjadi kebiasaan. Gambar hari ini menunjukkan seorang tua yang sudah terbongkok dan memegang tongkatnya sekali. Terlupa nak lukis orang tua ni terketar-ketar. Biarlah.

Bila kita balik ke kampung, buat orang yang masih ada lagi orang tua, pasti gembira menemui mereka. Salam dan cium tangan sebagai tanda hormat. Buat yang sudah tiada lagi orang tua, doakanlah mereka dalam kubur tu. Mak ana kadang-kadang suruh ana bacakan Yasin untuk datuk sebelah mak ana yang sudah meninggal. Bacalah walaupun sedikit, Fatihah pun bolehlah.

Rasulullah pun menghormati orang tua, bahkan orang tua kafir pun dihormatinya. Mungkin pernah dengar kisah Umar dengan Yahudi buta tua. Yahudi ni kerapkali disuap makan oleh Rasulullah ketika hidup. Yahudi ni, tak tau yang menyuapnya siapa, lalu selalu mencemuh Rasulullah.

Bila Rasulullah wafat, Umar pergilah untuk membantu si tua ni. Dengar Yahudi ni mencaci Rasulullah, geramlah, lalu disuapnya dengan keras sikit. Yahudi tu cam "Engkau bukan orang yang selalu suap aku. Kau suap kasar, tak kunyah sampai lumat macam orang sebelum ni."

Umar pun tanya, "tau ke siapa yang menyuapmu selama ini?" Yahudi tu kata, tak. Umar pun bagitaulah, "Rasulullah yang kau caci tulah yang suap kau selama ni." Lihat, betapa baiknya Rasul kita kepada orang tua, buta, lepas tu kafir pulak. Kita hari ni macam mana? Mak ayah diherdik dicaci gitu je, apa lagi orang tua lain.

Wallahua'lam. Renungkanlah, wassalamu'alaikum warahmatullaahi wabarakaatuh.

No comments:

Post a Comment

[] ...Penutup Majlis... []

Maha Suci Engkau Ya Allah dan Segala Puji BagiMu, Aku Bersaksi bahawa Tiada Tuhan Melainkan Engkau, Aku Memohon Keampunan dan Taubat daripada Engkau..

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
[1]Demi Masa
[2]Sesungguhnya Manusia dalam Kerugian
[3]Melainkan yang Beriman dan Beramal Soleh dan Berpesan dengan Kebenaran dan Berpesan dengan Kesabaran