[] ...Ummul Kitab... []

Aku Berlindung dengan Allah daripada Syaitan yang Direjam
[1]
Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
[2]Pujian bagi Allah, Penguasa Seluruh Alam
[3]Maha Pemurah dan Maha Penyayang
[4]Pemilik Hari Ad-Deen
[5]Kepada Engkaulah Kami Beribadah dan Kepada Engkaulah Kami Meminta Pertolongan
[6]Tunjukkanlah Kami Jalan yang Lurus
[7]Jalan Orang yang Engkau Beri Nikmat, Bukanlah Orang yang Engkau Murkai dan Bukanlah Orang yang Sesat
Amiiin...

Saturday, May 9, 2009

0075 - Siapakah Anda?

Assalaamu'alaikum warahmatullaahi wabarakaatuh dan salam sejahtera kepada anda yang ana tidaklah mengetahui identitinya.

Hari ni penuh dengan benda yang berunsurkan pelajarannn, banyaknya. Bengkel perdagangan, ekonomi. Bagus yeak, dapat banyak ilmu.

Balik rumah, diiringi bau yang enak dan membangkitkan rasa ingin tahu. Tengok dapur, homemade piza. Wah. Rasa nak terjerit masa tu. XP

Baiklah, kita mulakan sesuatu benda yang dinamakan peringatan untukmu dan untukku, iaitu tazkirah. Gambar yang dilukis di ruang gambar menunjukkan semua orang mempunyai tanda soal pada muka.

Kalau anda guna internet, anda pasti pernah terserempak dengan orang yang tidak anda kenali. Mesti kali pertama bertemu, jengkel bukan? Biasanya kalau kat internet ni, namanya Anon ke, Guest ke. Tidak diberitahu nama.

Rasa macam, lebih geram bila cakap, dia tahu kita, tapi kita tak tahu dia siapa. Geram. Rasa ingin tahu membuak-buak bagaikan magma dalam gunung berapi. Tetapi, apakan daya. Kita tidak dapat tahu melainkan orang itu mendedahkan atau orang lain yang mengetahui.

Kalau situasi ini berlaku dalam kehidupan sebenar, tentu orang itu memperkenalkan diri. Tetapi ciri internet yang paling ketara ialah kesamaran identiti diri. Kalau kita tak dedah, siapa pun tak tau. Identiti ini bagus juga kalau disembunyi untuk keselamatan.

Tapi kalau dah orang yang kita kenal, tak payah lah sembunyi identiti tu. Buat naik geram jer orang tu. Berbuih darahnya. =D Kan orang muslim itu bersaudara. Kalau tak tau saudara, bagaimana nak bersatu?

Wallahua'lam. Itulah sambal saya, kalau pedas, rasalah lagi dan renungkan. Wassalam~

No comments:

Post a Comment

[] ...Penutup Majlis... []

Maha Suci Engkau Ya Allah dan Segala Puji BagiMu, Aku Bersaksi bahawa Tiada Tuhan Melainkan Engkau, Aku Memohon Keampunan dan Taubat daripada Engkau..

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
[1]Demi Masa
[2]Sesungguhnya Manusia dalam Kerugian
[3]Melainkan yang Beriman dan Beramal Soleh dan Berpesan dengan Kebenaran dan Berpesan dengan Kesabaran