[] ...Ummul Kitab... []

Aku Berlindung dengan Allah daripada Syaitan yang Direjam
[1]
Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
[2]Pujian bagi Allah, Penguasa Seluruh Alam
[3]Maha Pemurah dan Maha Penyayang
[4]Pemilik Hari Ad-Deen
[5]Kepada Engkaulah Kami Beribadah dan Kepada Engkaulah Kami Meminta Pertolongan
[6]Tunjukkanlah Kami Jalan yang Lurus
[7]Jalan Orang yang Engkau Beri Nikmat, Bukanlah Orang yang Engkau Murkai dan Bukanlah Orang yang Sesat
Amiiin...

Wednesday, May 6, 2009

0072 - Sooorrrry

Assalaamu'alaikum warahmatullaahi wabarakaatuh dan salam sejahtera kepada saudara kepada si kerdil ini, bacalah lagi tulisan ana ini.

Ahh, sudah miss pulak hari post. Mungkin nanti ana buat double post sabtu nanti, tapi tak tahu lah, tengok inspirasi nanti ada ke tak.

Dalam berita lain, karangan bahasa melayu 14 sudah pun siap, maka ana pun boleh relaks sikit, walaupun ada lagi kerja yang perlu disiapkan, sekurang-kurangnya bolehlah menghela nafas lega sikit.

Oke, kita bertazkirah lagi pada hari ini! Gambar yang menunjukkan sebuah kepala manusia meminta maaf. Heheh, terlupa pulak nak lukis badannya. Takpelah.

Kalau ada orang melakukan kesilapan, kecil sahaja tetapi menyinggung perasaan anda, apakah yang anda akan buat? Kalau dah dibuat muka macam dalam gambar tu, tak dinafikan memanglah barangkali anda akan maafkan.

Tetapi, bayangkan jika orang itu buat kesalahan, tetapi tidak meminta maaf. Maka apakah yang akan anda buat? Adakah anda akan menyimpan dendam terhadap orang itu? "Apalah orang ni, dah buat salah, tak nak minta maaf."

Meminta maaf dan menyimpan dendam. Kita fikirkan kedua-duanya. Meminta maaf akan mendamaikan antara dua pihak yang berbalah, dan perkara itu dilupakan setelah beberapa ketika.

Kalau menyimpan dendam pula, orang itu mungkin sudah lupa kesalahannya, tetapi kita pula masih menyalahkan orang itu, walaupun sudah lama berlaku. Silap haribulan, kita melakukan sesuatu yang tidak baik kepada orang yang bersalah itu.

Fikirkan, apa yang Rasulullah akan buat dalam situasi ini? Ya, beliau lebih cenderung kepada memberi kemaafan, kerana itu lebih baik daripada membalasnya dengan kejahatan lagi. Wallahua'lam. Renungkanlah, wassalam.

1 comment:

  1. hhmm, amat berat sebenarnye nak bagi kemaafan kat org, lagi2 org tu dgn merasakan diri beliau tidak bersalah, malah menyakitkan hati org yg xbersalah tu dgn menuduh yg bukan2....
    Tabikla kpd manusia yg b'hati lembut- mudah maafkan kesalahan org.

    ReplyDelete

[] ...Penutup Majlis... []

Maha Suci Engkau Ya Allah dan Segala Puji BagiMu, Aku Bersaksi bahawa Tiada Tuhan Melainkan Engkau, Aku Memohon Keampunan dan Taubat daripada Engkau..

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
[1]Demi Masa
[2]Sesungguhnya Manusia dalam Kerugian
[3]Melainkan yang Beriman dan Beramal Soleh dan Berpesan dengan Kebenaran dan Berpesan dengan Kesabaran