[] ...Ummul Kitab... []

Aku Berlindung dengan Allah daripada Syaitan yang Direjam
[1]
Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
[2]Pujian bagi Allah, Penguasa Seluruh Alam
[3]Maha Pemurah dan Maha Penyayang
[4]Pemilik Hari Ad-Deen
[5]Kepada Engkaulah Kami Beribadah dan Kepada Engkaulah Kami Meminta Pertolongan
[6]Tunjukkanlah Kami Jalan yang Lurus
[7]Jalan Orang yang Engkau Beri Nikmat, Bukanlah Orang yang Engkau Murkai dan Bukanlah Orang yang Sesat
Amiiin...

Friday, May 15, 2009

0079 - Bangkitlah

Assalaamu'alaikum warahmatullaahi wabarakaatuh dan salam sejahtera kepada semua saudaraku di luar sana, sama ada sekeluarga atau seagama.

Semakin kurang update belakangan ini. Kemungkinan sebabnya ialah peperiksaan yang akan datang pada minggu hadapan. Maaf kalau ana terlepas sikit.

Herh, tadi balik sekolah untuk hadir mesyuarat, tapi tersilap tempat, menyebabkan ana terlepas mesyuarat. Takpelah, ana pun benci mesyuarat. :3

Apaapajelah, ana akan memberikan sedikit tazkirah untuk anda dan ana. Tazkirah hari ini berkaitan dengan keadaan umat Islam pada pandangan dunia sekarang.

Terasa ana ingin menangis sekarang, tetapi tidaklah mengalir air mata. Kasihan tentang keadaan umat Islam sekarang, sungguh daif dan mundur, dibandingkan dengan pihak kuffar.

Dunia Barat kini maju dengan bantuan ulama-ulama terunggul Islam terdahulu, seperti Ibn Nafis dan Ibn Sina. Orang Islam dahulu berpegang erat pada agama Islam sebenar. Kita? Bahkan ada yang tidak menyentuh langsung Quran di rumah, kan?

Apakah umat Islam sudah tidak mengikuti jalan yang diberi oleh Rasulullah? Apakah Quran dan Sunnah sudah menjadi hanya sekadar tulisan dalam buku, untuk dibaca semata-mata dan tidak diamal. Alilmu bila amalin kashajaru bila thamarin, ilmu tanpa amal seperti pokok tidak berbuah.

Untuk memajukan dunia Islam kembali menjadi kebanggaan umat Islam dahulu, kita semua mesti kembali kepada dua harta yang ditinggalkan oleh Nabi saw, iaitu kitab Allah dan sunnah Rasul-Nya. Ambillah Quran sekarang, bacalah. Ingat kembali sunnah Rasulullah, amalkanlah.

Wallahua'lam. Renungkanlah, wassalam...

No comments:

Post a Comment

[] ...Penutup Majlis... []

Maha Suci Engkau Ya Allah dan Segala Puji BagiMu, Aku Bersaksi bahawa Tiada Tuhan Melainkan Engkau, Aku Memohon Keampunan dan Taubat daripada Engkau..

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
[1]Demi Masa
[2]Sesungguhnya Manusia dalam Kerugian
[3]Melainkan yang Beriman dan Beramal Soleh dan Berpesan dengan Kebenaran dan Berpesan dengan Kesabaran