[] ...Ummul Kitab... []

Aku Berlindung dengan Allah daripada Syaitan yang Direjam
[1]
Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
[2]Pujian bagi Allah, Penguasa Seluruh Alam
[3]Maha Pemurah dan Maha Penyayang
[4]Pemilik Hari Ad-Deen
[5]Kepada Engkaulah Kami Beribadah dan Kepada Engkaulah Kami Meminta Pertolongan
[6]Tunjukkanlah Kami Jalan yang Lurus
[7]Jalan Orang yang Engkau Beri Nikmat, Bukanlah Orang yang Engkau Murkai dan Bukanlah Orang yang Sesat
Amiiin...

Sunday, May 10, 2009

0076 - Ibu, Wirawatiku

Assalaamu'alaikum warahmatullaahi wabarakaatuh dan salam sejahtera kepada hadirin yang sentiasa dirahmati oleh Allah subhanahu wata'aala.

Hahh, tak kesampaianlah update catch-up Sabtu. Tak mengapalah, nanti ada ganjaran yang menanti dalam bentuk nota komsas spm ringkas dan padat! =D

Hari ini, seperti yang anda semua pasti tahu, ialah Hari Ibu. Apakah yang anda beri pada ibu anda? Ana beri kad jer, takdelah sangat. Adik ana bagi senyuman. =)

Tazkirah yang akan dimulakan hari ini juga berkisar tentang sejenis manusia yang bergelar ibu. Ibu, manusia perempuan yang menjaga seseorang sebagai anaknya. Tak kiralah ibu kandung ke, ibu tiri ke, tetap namanya ibu.

Banyak sebenarnya gelaran ibu ni. Mama, mummy, mum, umi, dan banyak lagi. Tetap hebatnya orang ini. Kalau ibu kandung lagi tinggi statusnya. Beliau melahirkan semua jenis makhluk, tak kira manusia, haiwan, atau tumbuhan. Cuma yang tumbuh dari diri sendiri (asexual) dan 2 manusia, Adam dan Hawa saja tidak dilahirkan ibu.

Ibu ini, kalau konteks manusialah, seorang yang pada naluri dan fitrahnya memang penyayang. Adakah ibu yang tidak menyayangi anaknya? Kalau ada, itu ibu psiko barangkali. Dah tiada kemanusiaan dah.

Ibu ini, banyak berjasa kepada kita. Menyusui kita, menjaga kita, menyayangi kita, menyara kita (kalau bukan suri rumah) dan menyokong kita bila kita memerlukannya. Tidakkah kita rasa sungguh kerdil berbanding ibu?

Kalau begitulah, mengapa semakin ramai anak menderhaka kepada ibu? Mengapa ibu sudah semakin diperlekeh setelah bermandi peluh dan berkorban untuk anaknya? Padahal pepatah Arab mengatakan bahawa syurga itu di bawah tapak kaki ibu!

Wallahua'lam. Renungkanlah, wassalam~

No comments:

Post a Comment

[] ...Penutup Majlis... []

Maha Suci Engkau Ya Allah dan Segala Puji BagiMu, Aku Bersaksi bahawa Tiada Tuhan Melainkan Engkau, Aku Memohon Keampunan dan Taubat daripada Engkau..

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
[1]Demi Masa
[2]Sesungguhnya Manusia dalam Kerugian
[3]Melainkan yang Beriman dan Beramal Soleh dan Berpesan dengan Kebenaran dan Berpesan dengan Kesabaran