[] ...Ummul Kitab... []

Aku Berlindung dengan Allah daripada Syaitan yang Direjam
[1]
Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
[2]Pujian bagi Allah, Penguasa Seluruh Alam
[3]Maha Pemurah dan Maha Penyayang
[4]Pemilik Hari Ad-Deen
[5]Kepada Engkaulah Kami Beribadah dan Kepada Engkaulah Kami Meminta Pertolongan
[6]Tunjukkanlah Kami Jalan yang Lurus
[7]Jalan Orang yang Engkau Beri Nikmat, Bukanlah Orang yang Engkau Murkai dan Bukanlah Orang yang Sesat
Amiiin...

Sunday, May 17, 2009

0081 - Peperiksaan

Assalaamu'alaikum warahmatullaahi wabarakaatuh dan salam sejahtera kepada manusia-manusia yang sentiasa melalui ujian Tuhannya.

Peperiksaan esok bagi sekolah menengah ana, adakah anda bersedia? Ada buku bahasa Melayu di tepi ana ni, menunggu untuk dibaca.

Ahad, tak banyak sangat berlaku. Cuma ana dapat meja baru untuk letak komputer dengan study. Sebelum ni meja kemetot jer ana ada. Syukuuur~

Alkisahnya, kita bermula dengan tazkirah untuk anda dan ana pada hari ini. Gambar yang dilukis menggambarkan dua jenis orang yang berhadapan dengan peperiksaan.

Jenis orang yang pertama, gelabah, prepare pada saat terakhir, kemungkinan malam periksa ataupun lagi teruk, pagi peperiksaan itu sendiri! Janganlah jadi orang ini.

Jenis orang yang kedua, confident, yakin. Hal ini demikian kerana orang ini telah pun bersedia lama untuk peperiksaan ini dan semua pelajarannya dalam otaknya. Malangnya ana tidaklah tergolong dalam golongan manusia seperti ini. Hahahah.

Apakah yang kita boleh lakukan untuk menyediakan diri untuk peperiksaan? Tip yang ana dapat berikan ialah sediakan diri awal-awal, jangan tidur lambat sangat, tawakkal kepada Allah, fahami semua pelajaran sebelum ulang kaji, istiqamah dalam ulang kaji.

Dengan ini, ana mengucapkan selamat menjalani peperiksaan pertengahan tahun bagi pelajar sekolah menengah, apabila lihat soalan payah, jangan takut, buat soalan senang dahulu, dan kembali kepadanya. Kalau tak boleh lagi, berserah kepada Allah dan buat sajalah.

Wallahua'lam. Renungkanlah, wassalaam...

No comments:

Post a Comment

[] ...Penutup Majlis... []

Maha Suci Engkau Ya Allah dan Segala Puji BagiMu, Aku Bersaksi bahawa Tiada Tuhan Melainkan Engkau, Aku Memohon Keampunan dan Taubat daripada Engkau..

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
[1]Demi Masa
[2]Sesungguhnya Manusia dalam Kerugian
[3]Melainkan yang Beriman dan Beramal Soleh dan Berpesan dengan Kebenaran dan Berpesan dengan Kesabaran