[] ...Ummul Kitab... []

Aku Berlindung dengan Allah daripada Syaitan yang Direjam
[1]
Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
[2]Pujian bagi Allah, Penguasa Seluruh Alam
[3]Maha Pemurah dan Maha Penyayang
[4]Pemilik Hari Ad-Deen
[5]Kepada Engkaulah Kami Beribadah dan Kepada Engkaulah Kami Meminta Pertolongan
[6]Tunjukkanlah Kami Jalan yang Lurus
[7]Jalan Orang yang Engkau Beri Nikmat, Bukanlah Orang yang Engkau Murkai dan Bukanlah Orang yang Sesat
Amiiin...

Monday, May 11, 2009

0077 - Senioriti

Assalaamu'alaikum warahmatullaahi wabarakaatuh dan salam sejahtera kepada anda, seorang hamba Allah yang sama saja seperti ana.

Hari ini, tak ada banyak sangat. Cuma adalah sikit belajar ekonomi dengan kawan, tu pun terlentok. Haha, tak ingat bila tertidur. Ingat sayup-sayup pasal pelaburan... pastu blank. XD

Lagi berita, ana siap nota komsas spm dan duduk di tepi keyboard ni sekarang. Rasa macam telah mencapai sesuatu, rasa best pulak dalam hati.

Apa-apapun, kita mulakan tazkirah buat kali ini. Gambar yang dilukis ialah seorang manusia pendek melihat seorang lagi yang jauh lebih tinggi. Nampak macam takutlah pulak, sampai menggigil.

Inilah pandangan seorang kanak-kanak kecil terhadap seorang dewasa. Orang yang tinggi dan patut diikuti kata-katanya. Kalau tidak, pasti dimarahi. Bukankah begitu fikiran anda semasa kecil?

Kalau diletakkan dalam konteks pelajar di sekolah, yang junior melihat tinggi pada yang senior. Apabila abang senior baik, maka junior kagum dan ingin mencontohi. Apabila senior tak berapa baik, ah, tahu sajalah akibatnya.

Beginilah senarionya. Orang yang lebih tua memikirkan dirinya sudah gah dan tidak perlu mengikut peraturan. Apabila dilihat oleh orang yang lebih muda yang melihat tinggi pada orang tua, persepsi negatif akan terpahat pada fikirannya.

Apakah yang kita harus lakukan untuk mengelakkan perkara ini berlaku? Perbaik diri sendiri supaya menjadi contoh kepada yang lebih kecil, dan nasihati si kecil dengan lembut dan tidak keras. Dengan izin Allah, kita dapat menyebarkan sifat soleh dalam diri semua orang. Mulakan dengan si kecil.

Wallahua'lam. Renungkanlah, wassalam...

No comments:

Post a Comment

[] ...Penutup Majlis... []

Maha Suci Engkau Ya Allah dan Segala Puji BagiMu, Aku Bersaksi bahawa Tiada Tuhan Melainkan Engkau, Aku Memohon Keampunan dan Taubat daripada Engkau..

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
[1]Demi Masa
[2]Sesungguhnya Manusia dalam Kerugian
[3]Melainkan yang Beriman dan Beramal Soleh dan Berpesan dengan Kebenaran dan Berpesan dengan Kesabaran