[] ...Ummul Kitab... []

Aku Berlindung dengan Allah daripada Syaitan yang Direjam
[1]
Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
[2]Pujian bagi Allah, Penguasa Seluruh Alam
[3]Maha Pemurah dan Maha Penyayang
[4]Pemilik Hari Ad-Deen
[5]Kepada Engkaulah Kami Beribadah dan Kepada Engkaulah Kami Meminta Pertolongan
[6]Tunjukkanlah Kami Jalan yang Lurus
[7]Jalan Orang yang Engkau Beri Nikmat, Bukanlah Orang yang Engkau Murkai dan Bukanlah Orang yang Sesat
Amiiin...

Tuesday, May 26, 2009

0084 - Kekecewaan

Assalaamu'alaikum warahmatullaahi wabarakaatuh dan salam sejahtera kepada semua pembaca blog ini yang masih hidup, walaupun nyawa-nyawa ikan. XD

Habissssss peperiksaan semester pertamaku buat kali terakhir. Lepas ni takde periksa dekat sekolah lagi dah, cuma trial dan SPM saja. Terasa sedih la pulak. T_T

Semalam masa tajwid, ada satu soalan: mana waqaf hasan pada awal surah al-Haqqah. Semua tercari-cari. Penjaga kami, si Brother Bear duk tunjuk-tunjuk al-Quran dengan sengihan memanjang. Geram dan nak tergelak pada masa yang sama. =D

Oklah, blog ni untuk tazkirah kan? Ana mulakan sekarang. Dilihat gambar itu, menggambarkan seorang manusia memegang sesuatu yang kuning, mungkin kuih kot. Tapi difikirkannya benda yang lebih besar gedegang.

Pernahkah anda melalui perasaan seperti orang dalam gambar tersebut, anda mendapat sesuatu yang tidak disukai, disangkakan awalnya sesuatu yang jauh lebih hebat dan menyeronokkan. Seperti dalam istilah sastera, anti-klimaks, atau saspens yang membina kepada sesuatu yang tidak padan dengan saspens tadi.

Apakah perasaan anda pada ketika itu? Mungkin anda rasa nak menghempaskan benda itu (jika boleh pegang) ke lantai dan memijak-mijaknya dengan menjerit sekuat hati. Mungkin anda akan terima saja benda itu dengan tak puas hati dan masih menginginkan sesuatu yang lebih.

Jika anda salah satu daripada golongan yang ana sebutkan itu, janganlah berbuat begitu, kerana dengan perbuatan anda itu, anda sudah menyalahi rukun iman keenam, iaitu beriman dengan qada' dan qadar. Beriman dengan kedua-dua ini memerlukan keredaan kepada takdir Allah.

Ada hikmah di sebalik setiap kejadian yang berlaku kepada kita. Mungkin Allah ingin memberikan sesuatu yang lebih baik melalui benda yang mengecewakan itu. Mungkin itu hanyalah suatu ujian, dan jika anda tidak puas hati dengannnya, anda telah gagal dalam ujian itu. Mahukah begitu?

Wallahua'lam. Renungkanlah, wassalaamu'alaikum warahmatullaahi wabarakaatuh.

2 comments:

[] ...Penutup Majlis... []

Maha Suci Engkau Ya Allah dan Segala Puji BagiMu, Aku Bersaksi bahawa Tiada Tuhan Melainkan Engkau, Aku Memohon Keampunan dan Taubat daripada Engkau..

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
[1]Demi Masa
[2]Sesungguhnya Manusia dalam Kerugian
[3]Melainkan yang Beriman dan Beramal Soleh dan Berpesan dengan Kebenaran dan Berpesan dengan Kesabaran