[] ...Ummul Kitab... []

Aku Berlindung dengan Allah daripada Syaitan yang Direjam
[1]
Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
[2]Pujian bagi Allah, Penguasa Seluruh Alam
[3]Maha Pemurah dan Maha Penyayang
[4]Pemilik Hari Ad-Deen
[5]Kepada Engkaulah Kami Beribadah dan Kepada Engkaulah Kami Meminta Pertolongan
[6]Tunjukkanlah Kami Jalan yang Lurus
[7]Jalan Orang yang Engkau Beri Nikmat, Bukanlah Orang yang Engkau Murkai dan Bukanlah Orang yang Sesat
Amiiin...

Tuesday, May 19, 2009

0082 - Kawan

Assalaamu'alaikum warahmatullaahi wabarakaatuh dan salam sejahtera kepada rakan-rakan ana di luar sana yang ana sangat sayang.

Hari ini, ujian bahasa Inggeris dan cerita jam penipu. Hah, alkisahnya, jam kelas rosak, orang ingat banyak masa lagi, tidur. Lepas tu, semua orang marah-marah jam. XD

Maaflah kalau ana tak berapa kerap update blog ni, sebab ana semakin ketat digunakan masa ana, dan tak ada banyak sangat masa untuk blog ini. Sooorrry~

Apaapajelah, kita mengingatkan diri sendiri dan orang lain dengan peringatan pada hari ini! Gambar itu, tidaklah menunjukkan kembar tau. Hanyalah dua orang kawan yang sangat rapat sekali.

Adakah anda mempunyai rakan yang rapat dengan anda? Jika ada, maka tahniah, anda telah mendapat suatu bekalan untuk akhirat nanti dalam bentuk peluang berbaik dengan kawan.

Kalau tiada, apa tunggu lagi, pergi cari. Kawan amat bagus untuk dapat. Ana ada tahu beberapa orang yang mengatakan mereka tidak dapat hidup kalau tak ada kawan yang sentiasa bersama mereka. Orang ni ana tabik, sangat hargai persaudaraan.

Kawan yang sejati ana tahu, membantu antara satu sama lain. Juga sangat mementingkan kesejahteraan kawan yang lagi satu, dan sanggup melakukan apa sahaja untuk melindungi dan membawa kebaikan untuk rakan lagi satu.

Satu contoh yang sangat bagus ialah persahabatan antara Abu Bakar as-Siddiq dan Rasulullah S.A.W. Tengok Abu Bakar ni, mengiyakan semua kata-kata Rasulullah, sanggup korban diri untuk Rasulullah, dan banyak lagi ana tak dapat masukkan di sini. Contohilah sikap persahabatan yang ditunjukkan oleh Abu Bakar.

Wallahua'lam. Renungkanlah, wassalamu'alaikum warahmatullahi wabarakaatuh.

1 comment:

[] ...Penutup Majlis... []

Maha Suci Engkau Ya Allah dan Segala Puji BagiMu, Aku Bersaksi bahawa Tiada Tuhan Melainkan Engkau, Aku Memohon Keampunan dan Taubat daripada Engkau..

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
[1]Demi Masa
[2]Sesungguhnya Manusia dalam Kerugian
[3]Melainkan yang Beriman dan Beramal Soleh dan Berpesan dengan Kebenaran dan Berpesan dengan Kesabaran