[] ...Ummul Kitab... []

Aku Berlindung dengan Allah daripada Syaitan yang Direjam
[1]
Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
[2]Pujian bagi Allah, Penguasa Seluruh Alam
[3]Maha Pemurah dan Maha Penyayang
[4]Pemilik Hari Ad-Deen
[5]Kepada Engkaulah Kami Beribadah dan Kepada Engkaulah Kami Meminta Pertolongan
[6]Tunjukkanlah Kami Jalan yang Lurus
[7]Jalan Orang yang Engkau Beri Nikmat, Bukanlah Orang yang Engkau Murkai dan Bukanlah Orang yang Sesat
Amiiin...

Wednesday, May 20, 2009

0083 - Manzili

Assalaamu'alaikum warahmatullaahi wabarakaatuh dan salam sejahtera kepada semua kakanda dan adinda yang sangat kusayangi.

Agh, esok sejarah, blargblargblarg, tak habis baca lagi... sabarrr.. cubaaannn. Form 4 dah habis.. Form 5... bila nak baca lagi?!

Hari ini pula.. buat addmath, tak adalah sangat kertas 1. Cuma kertas 2, lamaaaa sangat, tengah buat seksyen B, tengok belakang, terlupa ada seksyen C pulak lagi. XD

Baiklah, tazkirah untuk anda sebelum ana tidur dan bersedia untuk hari esok. Kelihatan pada lukisan ana hari ini ialah sebuah rumah yang bersinar dengan sangat hebat sinarannya! Aaaaa~

Hah, saja jer. Ini ialah lukisan sangat kasar rumah ana. Anda pun mesti ada rumah, kan? Rumah ialah salah satu keperluan asas untuk manusia hidup, atau lebih tepat lagi, tempat tinggal. Orang prasejarah mana ada rumah, gua adalah. Haha.

Rumah, pernahkah kita hargainya? Bagi yang pernah pindah, ana rasa mungkin anda lebih hargai rumah lama apabila sudah pindah. Balik semula rumah lama tu, wah, nostalgia menyerang kalbu bagaikan sungai yang mengalir deras.

Rumah, adakah anda menjaganya? Okayla, mungkin ana sendiri taklah berapa sangat jaga bilik ana sendiri pun, tapi eloklah jika anda kemas-kemas sedikit sendiri kalau orang lain yang buatkan (mak, bibik, kakak, sesape la) Kalau memang dah buat, tahniah, teruskan.

Rumah, ana bandingkan dengan Islam kita. Kita jaga, lebih baik daripada orang jagakan untuk kita. Kita tinggalkan, terasa resah dan ingin pulang. Kita hargai, kita akan dapat mengecapi kemanisannya yang sebenar.

Wallahua'lam. Renungkanlah, wassalaamu'alaikum warahmatullaahi wabarakaatuh.

1 comment:

  1. btol2, ana sgt menghargai rumah ana. Ana rindukan rumah ana sebelum renovate, banyak sangat2 kenangan mase kecik2, tmpt main sorok2, tempat tido2, tmpt main.... byk la sgt kenangan...
    tapi ye la, tinggal kenangan jew.....
    esok, ana akan berjauhan ngan rumah n family, sure homesick deh....

    ReplyDelete

[] ...Penutup Majlis... []

Maha Suci Engkau Ya Allah dan Segala Puji BagiMu, Aku Bersaksi bahawa Tiada Tuhan Melainkan Engkau, Aku Memohon Keampunan dan Taubat daripada Engkau..

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
[1]Demi Masa
[2]Sesungguhnya Manusia dalam Kerugian
[3]Melainkan yang Beriman dan Beramal Soleh dan Berpesan dengan Kebenaran dan Berpesan dengan Kesabaran