[] ...Ummul Kitab... []

Aku Berlindung dengan Allah daripada Syaitan yang Direjam
[1]
Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
[2]Pujian bagi Allah, Penguasa Seluruh Alam
[3]Maha Pemurah dan Maha Penyayang
[4]Pemilik Hari Ad-Deen
[5]Kepada Engkaulah Kami Beribadah dan Kepada Engkaulah Kami Meminta Pertolongan
[6]Tunjukkanlah Kami Jalan yang Lurus
[7]Jalan Orang yang Engkau Beri Nikmat, Bukanlah Orang yang Engkau Murkai dan Bukanlah Orang yang Sesat
Amiiin...

Friday, March 6, 2009

0013 - Rakan Lama

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh dan salam sejahtera kepada anda seorang pembaca tulisan manusia lain yang tidaklah sebegitu hebat.

Yea, hari ini baru saja ana terduduk dalam kereta, termenung sementara ayah ana mengisi minyak kereta yang sudah hampir kering, lalu ana pun membuka ruang simpanan dekat tempat duduk co-driver.

Ah, terjumpa pun, sebuah al-Quran yang kecil, tidak besar. Muat2 dalam poket ana. Ingat nak bagi orang, takde guna, tapi ditanya ayah ana bila beli. Katanya kat Jordan dulu, umi punya.

Hasrat itu pun terbatal. Dibelek Quran itu, masih nampak baik, walaupun berkedut di sana di sini. Dengan perasaan gembira di hati, ana pun letak di poket. Letak di meja bilik ana.

Baiklah, itu renungan ana. Kita renung pula lukisan ana ini. Kelihatan, oh, teddy bear. Wah, sungguh cute. Kalau tak cute pun gambar di atas, bayangkan seekor teddy bear yang pernah anda miliki sewaktu kanak-kanak. Gambarkan, adakah ia kecil, besar, warnanya apa, adakah ada mata terkeluar dan sebagainya.

Adakah anda masih ada teddy bear itu? Jika ya, pergi ambil. Sekarang. Sebelum meneruskan bacaan anda. Jika sudah tiada, ambil mana2 teddy bear dan teruskan membaca. Jika tiada, bayangkan anda memegang teddy bear.

Fikirkan, sudah berapa lama anda meninggalkan mainan kecil ini? Sudah berapa lama si kecil (atau besar) ini tidak memberi anda kegembiraan? Sekarang, kegembiraan kita ialah rakan-rakan. Manusia, yang sudah ada keinginan untuk kegembiraan. Mungkin mereka tidak memberi kegembiraan kadang-kadang, apabila mereka sedih. Tetapi beruang ini, sentiasa senyum, sentiasa ingin mencerahkan hari anda.

Peluk beruang itu sebentar, rasakan memori memeluk beruang itu kembali, dan kenangkan waktu kanak-kanak, zaman carefree, zaman sungguh tidak mengetahui, tidak matang, sungguh gembira waktu itu.

Sekarang, kita sudah menjadi matang, responsible, boleh dikira amalan kita. Memanglah kita perlu matang di depan orang lain, itulah keadaan sosial kita. Tetapi, kadang-kadang, renunglah masa muda dahulu, supaya anda tidak lupa apabila membesarkan anak anda pula.

Sekarang, anda tahu asal-usul nama blog ini. Renungkanlah.

No comments:

Post a Comment

[] ...Penutup Majlis... []

Maha Suci Engkau Ya Allah dan Segala Puji BagiMu, Aku Bersaksi bahawa Tiada Tuhan Melainkan Engkau, Aku Memohon Keampunan dan Taubat daripada Engkau..

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
[1]Demi Masa
[2]Sesungguhnya Manusia dalam Kerugian
[3]Melainkan yang Beriman dan Beramal Soleh dan Berpesan dengan Kebenaran dan Berpesan dengan Kesabaran