[] ...Ummul Kitab... []

Aku Berlindung dengan Allah daripada Syaitan yang Direjam
[1]
Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
[2]Pujian bagi Allah, Penguasa Seluruh Alam
[3]Maha Pemurah dan Maha Penyayang
[4]Pemilik Hari Ad-Deen
[5]Kepada Engkaulah Kami Beribadah dan Kepada Engkaulah Kami Meminta Pertolongan
[6]Tunjukkanlah Kami Jalan yang Lurus
[7]Jalan Orang yang Engkau Beri Nikmat, Bukanlah Orang yang Engkau Murkai dan Bukanlah Orang yang Sesat
Amiiin...

Monday, March 9, 2009

0016 - Kemasaman Cuka

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh kepada semua hadirin sekalian. Semoga kita semua mendapat manfaat daripada majlis ilmu ini. Insya-Allah.

Balik daripada bengkel BM... okeh jugak daripada semalam. Takde rasa sejuk macam semalam, rasa lebih fokus. Mungkin sebab semalam tak bagi perhatian sangat kot.

Apaapepun, ana dapat banyak pengajaran daripada bengkel tuh, harap2 bole dapat a1 bm, hahah. Tekniknye pun banyak macam cikgu Wasitah punya, so boleh dipercayailah rasanya.

Baiklah, habis rentetan hidupku buat hari ini, kita berbincang tentang gambar yang telah kulukis dalam beberapa saat menggunakan mouse. Begitulah rupanya, botol berisi sesuatu. Sesuatu itu sepatutnya ialah cuka.

Cuka itu ialah sesuatu cairan yang digunakan untuk memberi rasa kepada makanan. Sekarang, siapa tahu cuka dibuat daripada apa, silalah angkat tangan! Ya, anda di sana, silakan. Jawablah soalan ini untuk semua.

"Uh, cuka dibuat daripada arak, kan?"

Ya, betull!!!!! Terima kasih kepada penjawab soalan kita, sila duduk, anda akan menerima biskut coklat anda untuk dinikmati sebentar lagi. Ya, semua, cuka dibuat daripada menapai alkohol, atau lebih tepat lagi (untuk murid kimia form 5) etanol. Proses pengoksidaan etanol akan menghasilkan apa yang dikenali sebagai asid etanoik (ethanoic acid) atau nama lainnya, asid asetik.

Sekarang, apakan yang ana nak cakap di sini. Alkohol dilarang untuk diminum, bukan? Sudah dikatakan dalam dalil dalam al-Quran, al-Maaidah ayat 90, "Wahai orang yang beriman, sesungguhnya arak, judi, pujaan berhala, undian nasib melalui anak panah itu kotor dari perbuatan syaitan, maka hendaklah kamu menjauhinya supaya kamu berjaya."

Tetapi, mengapakah cuka itu halal? Cuka itu datang daripada sumber arak, fikiran kita, bukankah ia sepatutnya haram? Cuka itu halal kerana sudah bertukar komposisi kimianya, supaya ia tidak lagi memabukkan peminumnya dan memudaratkan, tetapi hanyalah sebagai perasa. Malah Rasulullah sendiri suka menggunakannya selain madu, minyak zaitun dan garam.

Baiklah, daripada semua ini, apakah analogi yang boleh didapati? Orang yang seburuk manapun, masih berpeluang menjadi orang yang baik, walau segunung dosanya. Ana pun ada kawan yang menjadi bukti hidup fakta ini, tapi tak nak cakaplah namanya. Malu pulak karang. Hahahah.

Wallahua'lam. Maka renungkanlah...

No comments:

Post a Comment

[] ...Penutup Majlis... []

Maha Suci Engkau Ya Allah dan Segala Puji BagiMu, Aku Bersaksi bahawa Tiada Tuhan Melainkan Engkau, Aku Memohon Keampunan dan Taubat daripada Engkau..

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
[1]Demi Masa
[2]Sesungguhnya Manusia dalam Kerugian
[3]Melainkan yang Beriman dan Beramal Soleh dan Berpesan dengan Kebenaran dan Berpesan dengan Kesabaran