[] ...Ummul Kitab... []

Aku Berlindung dengan Allah daripada Syaitan yang Direjam
[1]
Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
[2]Pujian bagi Allah, Penguasa Seluruh Alam
[3]Maha Pemurah dan Maha Penyayang
[4]Pemilik Hari Ad-Deen
[5]Kepada Engkaulah Kami Beribadah dan Kepada Engkaulah Kami Meminta Pertolongan
[6]Tunjukkanlah Kami Jalan yang Lurus
[7]Jalan Orang yang Engkau Beri Nikmat, Bukanlah Orang yang Engkau Murkai dan Bukanlah Orang yang Sesat
Amiiin...

Sunday, March 8, 2009

0015 - Imaginasi

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh dan salaam sejahtera kepada semua pembaca web log ku ini, semoga Allah merahmatimu dan memberimu hidayah.

Yay, baru jer balik dari bengkel math, haiz, kenapalah ada bengkel. Alhamdulillah takde bengkel nanti cuti. Boleh gi balik kampung tengok rumah pakcikku yang hampir siap huhuhuh.

Takpelah, dapat jugak ilmu, ataupun atleast buat makcik yang set up bengkel ni happylah sikit. Cuma kalau motivasi takde boleh tak? Macam takde guna jer. =_x

Baiklah, mari kita melihat gambar yang telah ana buat dengan kemalasan yang meningkat, haha. Itu dia, selipar. Tapi bukan selipar biasa! Selipar ini dibuat dari getah keping! dun Dun DUNNNNNNN hahah.

Baiklah, kalau nak refresh balik sejarah, selipar getah keping nih dicipta oleh orang Melayu... apabila.... dijajah oleh orang Jepun!! Jika anda telah menerka jawapan ini sebelum membaca perenggan ini, hadiah anda ialah sekeping biskut coklat! Yay~

Yalah, fikirkan dahulu. Orang Jepun, apabila datang ke negara kita, bawak macam-macam slogan itu ini, asia untuk orang asialah, itulah inilah, kita pun terpedaya hasil propaganda Jepun, bersekutu dengan KMM yang tidak tahu menahu keinginan Jepun sebenar.

Tapi, tiba-tiba, mereka ni pulak nak gerudi kepala orang tanah melayu masa tu, pastu masukkan campuran budaya Jepun masuk ke dalam otak kita. Kita pun terkekang, pastu dalam kesusahan tu, kita mula berfikir.

Kita berfikir apa? Kita fikir cara untuk memudahkan hidup. Itulah naluri manusia, hendakkan yang lebih mudah untuk dirinya. Salah satu idea yang tercetus itulah... selipar yang diperbuat daripada kepingan getah...

Maka daripada cerita dahulukala ini, apakah pengajaran kita? Tekanan diperlukan untuk mencetuskan imaginasi orang biasa, orang yang sebelum ini mendatar sahaja. Kita pun kadang-kadang memerlukan sedikit tekanan untuk kick-start, haa, macamlah PMR & SPM! Tekanan itu yang gerakkan kita untuk belajar, untuk memajukan diri. Maka bersyukurlah kepada Allah kerana ujiannya membolehkan kita lebih kuat.

Wallahua'lam. Renunggggg~

No comments:

Post a Comment

[] ...Penutup Majlis... []

Maha Suci Engkau Ya Allah dan Segala Puji BagiMu, Aku Bersaksi bahawa Tiada Tuhan Melainkan Engkau, Aku Memohon Keampunan dan Taubat daripada Engkau..

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
[1]Demi Masa
[2]Sesungguhnya Manusia dalam Kerugian
[3]Melainkan yang Beriman dan Beramal Soleh dan Berpesan dengan Kebenaran dan Berpesan dengan Kesabaran