[] ...Ummul Kitab... []

Aku Berlindung dengan Allah daripada Syaitan yang Direjam
[1]
Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
[2]Pujian bagi Allah, Penguasa Seluruh Alam
[3]Maha Pemurah dan Maha Penyayang
[4]Pemilik Hari Ad-Deen
[5]Kepada Engkaulah Kami Beribadah dan Kepada Engkaulah Kami Meminta Pertolongan
[6]Tunjukkanlah Kami Jalan yang Lurus
[7]Jalan Orang yang Engkau Beri Nikmat, Bukanlah Orang yang Engkau Murkai dan Bukanlah Orang yang Sesat
Amiiin...

Saturday, March 7, 2009

0014 - Bzzzzap

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh, salam sejahtera kepada pemilik mata yang membaca coretan ini, atau telinga yang mendengar orang lain membaca coretan ini, atau mungkin tangan yang suatu hari membaca coretan ini dalam Braille. Hahahah.

Baru saja balik dari solat sunat hajat dari surau sekolah buat generasi 15 dan 17... sungguh ramai yang datang, walaupun ada yang lewat, seperti ana... xP

Maka dapatlah ana beberapa ilmu, antaranya amalkan surah Insyirah, minta dengan kesabaran dan solat dan sebagainya yang bermanfaat, ditulis disini supaya ana ingat dan anda dapat. :D

Baiklah, habis cerita buat hari ini, kita lihat pula lukisan ana hari ini!! Hoyeah... itu dia, sebuah menara... erm, kabel elektrik. Ana pun tak tahulah nama rasminya, kita panggil menara elektrik jelah. Senang cerita..

Baiklah, fikirkan dahulu. Kita hidup di akhir zaman, di mana semua benda sudah semakin senang untuk kebanyakan orang. Hidup kita tidak perlu bercucuk tanam, tidak perlu menternak ayam lembu kambing, tidak perlu memburu apa2 langsung. Duduk dengan aman di rumah.

Hampir seluruh dunia dikuasai kuasa elektrik. Komputer yang anda sedang guna untuk membaca ayat ini juga dikuasai oleh elektrik. Jam anda dikuasai elektrik. Lampu anda dikuasai elektrik. Semuanya, dikuasai elektrik, ciptaan Allah yang sangat berguna buat manusia ini.

Ana pernah dengar satu kata, "Lebih maju satu tamadun itu, lebih jauh tamadun itu akan jatuh jika dirosakkan." Kita sekarang berada di kemuncak kemajuan tamadun. Oklah, mungkin takde lagi kereta terbang kat mana2, tapi memang ada prototaip yang boleh gerak.

Bayangkan jika salah satu daripada menara di atas rosak. Tentu satu tempat akan mengalami blackout. Habis semua alatan elektrik. Walaupun ada yang guna bateri, lama2 akan habis juga kuasanya. Kalau pagi2, haaa, mulalah tercari2 terhuyung-hayang lilin kat mana.

Hakikatnya, kita ini seperti berada di atas tebing yang tinggi, tetapi sangat kecil cantumannya kepada bukit kecil. Memang kita berada tinggi, tetapi jika tebing itu terpecah dari bukit dengan izin Allah, hah, jatuhlah kita jadi 'kelepek' di tanah. Seperti kala jengking dalam The Pearl, bagi yang membaca novel form 5 nih.

Ya, wallahua'lam. Renungkanlah...
(ps: jangan lupa bengkel math esok yea?)

No comments:

Post a Comment

[] ...Penutup Majlis... []

Maha Suci Engkau Ya Allah dan Segala Puji BagiMu, Aku Bersaksi bahawa Tiada Tuhan Melainkan Engkau, Aku Memohon Keampunan dan Taubat daripada Engkau..

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
[1]Demi Masa
[2]Sesungguhnya Manusia dalam Kerugian
[3]Melainkan yang Beriman dan Beramal Soleh dan Berpesan dengan Kebenaran dan Berpesan dengan Kesabaran