[] ...Ummul Kitab... []

Aku Berlindung dengan Allah daripada Syaitan yang Direjam
[1]
Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
[2]Pujian bagi Allah, Penguasa Seluruh Alam
[3]Maha Pemurah dan Maha Penyayang
[4]Pemilik Hari Ad-Deen
[5]Kepada Engkaulah Kami Beribadah dan Kepada Engkaulah Kami Meminta Pertolongan
[6]Tunjukkanlah Kami Jalan yang Lurus
[7]Jalan Orang yang Engkau Beri Nikmat, Bukanlah Orang yang Engkau Murkai dan Bukanlah Orang yang Sesat
Amiiin...

Wednesday, March 4, 2009

0011 - Dinding? Dinding Apa?

Assalamu'alaikum, dan salam sejahtera kepada semua pembaca blog ini, moga Allah melimpahi rahmat ke atasmu serta membuka pintu hidayah untukmu. Insya-Allah.

Maaf ya kerana 2 hari lepas yang tiada coretan ana ini kerana sibuk dengan rush nak siapkan (sebenarnya redo) lisan bahasa Melayu. Alhamdulillah, siap akhirnya dan nampaknya diterima baik oleh cikgu Wasitah. Fuhhh~ lega.

Syukurlah ada ustaz Aziz yang baik hati, membenarkan Acid dan ana ini menggunakan printer hari ini di bilik guru. Terima kasih juga kepada ustaz Idris, moga Allah merahmati ustaz-ustaz semua kerana kebaikan ustaz. ^_^

Baiklah, hari ini ana akan berkata tentang suatu gambar yang sekali lagi dilukis oleh ana ini yang kerdil.. Tazkirah hari ini hasil inspirasi ketika mendengar cikgu Hasnah lecture, wah, banyaknya rahmat Allah kepada ana hari ini.

Nampak gambar ni? Ya, orang ini kepingin akan biskut cip coklat. Malangnya, dia melihat, eh, ada dinding di hadapan saya! Bagaimana akan saya mendapatkan impian saya ini?? Ahhhhhh! Maka dia pun berfikir, eh, sejak bila ada dinding di sini? Tak pernah aku nampak di sini. Dan secara tiba-tiba, dinding itu pun beransur hilang, dan orang itu mendapat cookie yang diidamkannya, bersinar pulak tu.

Daripada komik kecil di atas itu, ana ingin mengaitkannya dengan kehidupan manusia sebenar. Dalam mencapai impian anda, pernahkah anda melihat, eh. Ada halangan di depanku. Mungkin wang, mungkin bertimbun kerja, atau mungkin juga semangat lemah. Anda pun buatlah sikit2. Tapi masih banyak halangan yang anda nampak.

Banyaknyaaaa... anda pun give up. Period. Fullstop. Maka halangan itu pun menjadi nyata, dan anda menceritakan kepada orang lain, "oh, ada halangan, masalah, ana tak dapat capai." Tetapi halangan yang anda lihat itu mesti ada jalan penyelesaianya, kan? Cuma anda tidak berusaha.

Maka anda pun bergerak semula, tanpa henti, tanpa jemu. Tiba-tiba, tanpa disedari, anda pun sampai ke tujuan anda, dan anda pun melompat gembira. Selepas beberapa ketika, kita pun melihat balik, dan merasa, eh, tak susah sangat pun halangan tu! Macam tak ada pun halangan itu.

Nah, seperti tiada halangan bukan? Cuma tiba2 halfway, terhenti sekejap, sebab give up. Halangan itu sebenarnya akan tiada selepas kita menghadapinya. Cuma diri kita sahaja menjadi penghalang diri sendiri.

Wallahua'lam. Renungkanlah.

1 comment:

  1. agreed. only those who dare to fail greatly can ever achieve greatly :D

    ReplyDelete

[] ...Penutup Majlis... []

Maha Suci Engkau Ya Allah dan Segala Puji BagiMu, Aku Bersaksi bahawa Tiada Tuhan Melainkan Engkau, Aku Memohon Keampunan dan Taubat daripada Engkau..

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
[1]Demi Masa
[2]Sesungguhnya Manusia dalam Kerugian
[3]Melainkan yang Beriman dan Beramal Soleh dan Berpesan dengan Kebenaran dan Berpesan dengan Kesabaran