[] ...Ummul Kitab... []

Aku Berlindung dengan Allah daripada Syaitan yang Direjam
[1]
Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
[2]Pujian bagi Allah, Penguasa Seluruh Alam
[3]Maha Pemurah dan Maha Penyayang
[4]Pemilik Hari Ad-Deen
[5]Kepada Engkaulah Kami Beribadah dan Kepada Engkaulah Kami Meminta Pertolongan
[6]Tunjukkanlah Kami Jalan yang Lurus
[7]Jalan Orang yang Engkau Beri Nikmat, Bukanlah Orang yang Engkau Murkai dan Bukanlah Orang yang Sesat
Amiiin...

Friday, April 3, 2009

0041 - Jigsaw Puzzle

Assalaamu'alaikum warahmatullaahi wabarakaatuh dan salam sejahtera kepada anda yang ana harap seorang mukmin yang beriman dan percaya.

Huargh, tadi tertidur masa addmath, rasa sangat berat mata macam gantung benda berat kat kelopak mata. Ingat nak mintak maaf kat cikgu, tapi cikgu dah keluar. x_=

Eh, terjumpa plak seringgit dalam wallet yang tak sepatutnya ada kat situ. Terlupa nak bayar pakcik aiskrim goreng tu. Tak sedar. Nanti bayar isnin nanti ah.

Gambar hari ini, orait, orait. Kelihatan beberapa keping jigsaw puzzle, satu permainan yang sangat menarik perhatian ana. Kalau budak main pun ana kacau. =P

Jigsaw puzzle ini sangat menarik, di mana kita semua cuba cari tempat kita nak letak setiap satu bahagian di tempatnya, kalau tak nanti tak dapat selesaikan dan menang.

Biasanya, kita lihat yang tepi-tepi tu yang masuk dulu. Kita letak satu persatu menggunakan gambar yang disediakan. Lepas tu kita perah otak nak cari perkaitan antara cebisan-cebisan tersebut dan letak di tempatnya. Last sekali mungkin kita hilang satu dua bahagian kita tercari-cari, dan letak di tempatnya. Habis.

Kalau dalam hidup, ada yang mendapat hidayah pada awal hidup, dilahirkan dalam islam. Itulah bahagian tepi. Bahagian tengah pula orang yang berusaha untuk mendapat hidayah. Semuanya saling melengkapi seperti saudara seislam. Apabila satu tersesat, semua berganding bahu mencari-cari supaya dapat memberi hidayah kepadanya.

Bukankah ini gambaran persaudaraan dalam Islam yang sempurna? Bukankah jigsaw puzzle yang kita ada sekarang hanya perlu diselesaikan? Cuma jigsaw puzzle kita sangatlah kompleks dan payah diselesaikan daripada permainan itu yang dicipta manusia.

Wallahua'lam. Renungkanlah, wassalam...

1 comment:

  1. cube bayangkan, kalau kite buat jigsaw yg beratus2 bilangan dan saiz yg kecik2 tu an, bile dah nak siap tu, alih2 ade satu atau dua jigsaw yg hilang dan hasilnye menyebabkan jigsaw tu berlubang dan xsempurne, tapi cube kalau jigsaw tu penuh semuanya, complete ar kirenye, cane perasaan kite? mesti puas an sbb dpt siapkan,cantik plak tu. so camtu jgk la org2 yg dpt hidayah, rase b'syukur sgt2 sb diberi petunjuk dan kite bole bezekan dgn org yg dpt hidayah dan xdpt.......

    ReplyDelete

[] ...Penutup Majlis... []

Maha Suci Engkau Ya Allah dan Segala Puji BagiMu, Aku Bersaksi bahawa Tiada Tuhan Melainkan Engkau, Aku Memohon Keampunan dan Taubat daripada Engkau..

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
[1]Demi Masa
[2]Sesungguhnya Manusia dalam Kerugian
[3]Melainkan yang Beriman dan Beramal Soleh dan Berpesan dengan Kebenaran dan Berpesan dengan Kesabaran