[] ...Ummul Kitab... []

Aku Berlindung dengan Allah daripada Syaitan yang Direjam
[1]
Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
[2]Pujian bagi Allah, Penguasa Seluruh Alam
[3]Maha Pemurah dan Maha Penyayang
[4]Pemilik Hari Ad-Deen
[5]Kepada Engkaulah Kami Beribadah dan Kepada Engkaulah Kami Meminta Pertolongan
[6]Tunjukkanlah Kami Jalan yang Lurus
[7]Jalan Orang yang Engkau Beri Nikmat, Bukanlah Orang yang Engkau Murkai dan Bukanlah Orang yang Sesat
Amiiin...

Thursday, April 30, 2009

0067 - Iqra'

Assalaamu'alaikum warahmatullaahi wabarakaatuh dan salam sejahtera kepada anda yang dirahmati Allah dan dilimpahkan kurnia-Nya.

Ah, update semakin lewat pagi! Pelik pula, pagi tadi adik ana yang selalunya liat pagi bangun awal pulak. So tertolak pula update ke pukul 6.

Sekolah ana rasa semakin memberatkan... ujian ini menguji kesabaran... tidak mengapa. Nanti ulangkaji intensif... heh, bebas sekali! =D

Baiklah, tazkirah untuk hari ini berkenaan dengan sesuatu yang memang anda semua sudah lali dan liat, iaitu yang terlukis di gambar, itulah buku.

Buku, tulisan oleh seorang penulis yang bersusah payah mencari idea dan mengarangnya dalam bentuk tulisan pada kertas untuk tatapan umum. Banyak jenis buku ini, yang anda paling anti nak sentuh, tentu buku akademik, kan?

Buku ini perlu dibaca, tidak dibacakan kepada kita. Tabiat membaca ini patut dipupuk semasa kecil lagi, dengan memberi buku-buku cerita yang pendek yang mudah dibaca kanak-kanak. Bukannya buku teks yang membosankan. Kalau diberi buku teks dengan buku cerita, mana satu anda ambil dulu?

Bila sudah dipupuk, insya-Allah amat banyak faedahnya apabila besar nanti. Kalau liat nak baca buku, belajar tak masuk. Kalau dengar cikgu membebel di depan, belajar tak masuk. Kalau didengar sekali dengan rujuk buku, barulah masuk lebih sikit.

Membaca ini suatu pintu masuk ke alam baru yang penuh maklumat dan ilmu yang kita tidak pernah terfikir langsung. Bukankah menimba ilmu itu suatu kewajipan bagi muslim dan muslimah? Maka dengan itu, ambillah sebuah buku dan bacalah. Iqra'.

Wallahua'lam. Renungkanlah, wassalam~

No comments:

Post a Comment

[] ...Penutup Majlis... []

Maha Suci Engkau Ya Allah dan Segala Puji BagiMu, Aku Bersaksi bahawa Tiada Tuhan Melainkan Engkau, Aku Memohon Keampunan dan Taubat daripada Engkau..

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
[1]Demi Masa
[2]Sesungguhnya Manusia dalam Kerugian
[3]Melainkan yang Beriman dan Beramal Soleh dan Berpesan dengan Kebenaran dan Berpesan dengan Kesabaran