[] ...Ummul Kitab... []

Aku Berlindung dengan Allah daripada Syaitan yang Direjam
[1]
Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
[2]Pujian bagi Allah, Penguasa Seluruh Alam
[3]Maha Pemurah dan Maha Penyayang
[4]Pemilik Hari Ad-Deen
[5]Kepada Engkaulah Kami Beribadah dan Kepada Engkaulah Kami Meminta Pertolongan
[6]Tunjukkanlah Kami Jalan yang Lurus
[7]Jalan Orang yang Engkau Beri Nikmat, Bukanlah Orang yang Engkau Murkai dan Bukanlah Orang yang Sesat
Amiiin...

Wednesday, April 22, 2009

0060 - Orang Gila

Assalaamu'alaikum warahmatullaahi wabarakaatuh dan salam sejahtera ana tujukan kepada saudara saudari yang dirahmati Allah sekalian.

Balik dari kelas matematik tambahan. Buktikan persamaan trigonometri: hanyalah puzzle yang biasa. Kalau dah belajar, semakin senang. Macam kiub rubik, yang ana masih tak pandai. =P

Bila terfikirkan persamaan trigonometri ni, rasa "BLEARGH." Tapi masih bertahan, usaha tukar mindset jadi suka. Kalau tak naik gila (atau hampir) belajar benda ni.

Inspirasi untuk tazkirah hari ini dibawa kepada anda oleh addmath. Mencabar, lagi menyeronokkan. Yang dilukis itu, ya, itulah orang yang akhirnya sudah hilang akal dan terus meleleh air liurnya. Kasihan.

Orang gila, iaitu orang yang tidak dapat berfikir secara waras, atau bertindak secara tidak terkawal dan tidak menunjukkan kawalan atas diri sendiri. Jika orang gila ini sakit, bagaimana kita hendak merawatnya?

Sayangnya, kita masih tidak dapat mencari penawar untuk penyakit gila yang berkesan 100%. Orang gila ini dikira sebagai orang kurang upaya. Kalau kurang upaya, apakah yang perlu kita lakukan? Bantulah, apa lagi?

Kalau nampak ada OKU ke, apakah yang terlintas di hati anda? Adakah, "eii, apa oku ni? menyibuk jer ada kat sini." Atau, "ya allah, kesiannya mamat ni. apa yang aku boleh tolong dia ek?"

Kalau nak difikirkan, kat sekolah ana, ada juga orang yang tidak menghormati orang kurang upaya. Kalau ada pembaca seperti itu, ana nasihatkanlah, minta maaf dan bertaubat. Nanti takut perbuatan itu menjadi tiket anda masuk api bergejolak iaitu neraka. Na'uzubillahi minzalik.

Wallahua'lam. Renungkanlah, wassalam~

No comments:

Post a Comment

[] ...Penutup Majlis... []

Maha Suci Engkau Ya Allah dan Segala Puji BagiMu, Aku Bersaksi bahawa Tiada Tuhan Melainkan Engkau, Aku Memohon Keampunan dan Taubat daripada Engkau..

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
[1]Demi Masa
[2]Sesungguhnya Manusia dalam Kerugian
[3]Melainkan yang Beriman dan Beramal Soleh dan Berpesan dengan Kebenaran dan Berpesan dengan Kesabaran