[] ...Ummul Kitab... []

Aku Berlindung dengan Allah daripada Syaitan yang Direjam
[1]
Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
[2]Pujian bagi Allah, Penguasa Seluruh Alam
[3]Maha Pemurah dan Maha Penyayang
[4]Pemilik Hari Ad-Deen
[5]Kepada Engkaulah Kami Beribadah dan Kepada Engkaulah Kami Meminta Pertolongan
[6]Tunjukkanlah Kami Jalan yang Lurus
[7]Jalan Orang yang Engkau Beri Nikmat, Bukanlah Orang yang Engkau Murkai dan Bukanlah Orang yang Sesat
Amiiin...

Friday, April 10, 2009

0048 - Pemimpin

Assalaamu'alaikum warahmatullaahi wabarakaatuh dan salam sejahtera kepada anda, manusia yang lemah, seperti saya dan mereka.

Best tadi baru habis baca novel Muhammad al-Fatih. Sungguh menyeronokkan membaca kalau dibuat macam cerita, ada plot yang sangat menarik. Perangnya best.

Hari ni sekolah, esok bengkel, lusa bengkel, hahhhhhh~ tak cuti pun. Tak mengapa, untuk kebaikan ana juga, sabar-sabar... cubaan...

Hahahah, kita mulakan tazkirah dan peringatan pada hari ini. Gambar yang dilukis ialah seorang manusia yang memakai baju besi dan memegang pedang sambil melaung "Pergi!" Seperti nak pergi perang.

Memang tazkirah hari ini diambil daripada pembacaan sejarah Muhammad al-Fatih, jadi ana dasarkan cerita itu untuk tazkirah ini. Muhammad al-Fatih, sultan kerajaan Turki Uthmaniyah.

Muhammad, iaitu dipercayai. Dipercayai kerana keperibadiannya dan kebijaksanaannya dalam agama, pentadbiran, peperangan. Lengkap pakej. Al-Fatih, penakluk/pembuka. Keberanian beliau membuka kota Konstantinopel, atau Istanbul setelah ditaklukinya.

Bagaimana beliau melakukan satu usaha yang pernah dicuba oleh orang Islam terdahulu, tetapi gagal? Beliau menggabung kepercayaan kepada Allah, keberanian di medan perang, bijaksana ketika membuat perancangan, dan akhlak dalam mengendalikan orang lain, khususnya orang kafir.

Beliau juga memastikan, selain daripada dirinya sendiri (pemimpin) baik, bahawa rakyatnya baik dan mematuhi ajaran Islam dan tenteranya baik dari segi fizikal, mental dan spiritual. Beginilah pemimpin yang unggul. Mengendalikan diri dan pimpinan dengan baik dan menurut ajaran Islam.

Tidakkah kita ini semua khalifah? Sekurang-kurangnya kepada diri sendiri pun boleh. Pimpin diri sendiri. Jadilah seperti Sultan Muhammad al-Fatih. Wallahua'lam. Renungkanlah, wassalam~

No comments:

Post a Comment

[] ...Penutup Majlis... []

Maha Suci Engkau Ya Allah dan Segala Puji BagiMu, Aku Bersaksi bahawa Tiada Tuhan Melainkan Engkau, Aku Memohon Keampunan dan Taubat daripada Engkau..

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
[1]Demi Masa
[2]Sesungguhnya Manusia dalam Kerugian
[3]Melainkan yang Beriman dan Beramal Soleh dan Berpesan dengan Kebenaran dan Berpesan dengan Kesabaran