[] ...Ummul Kitab... []

Aku Berlindung dengan Allah daripada Syaitan yang Direjam
[1]
Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
[2]Pujian bagi Allah, Penguasa Seluruh Alam
[3]Maha Pemurah dan Maha Penyayang
[4]Pemilik Hari Ad-Deen
[5]Kepada Engkaulah Kami Beribadah dan Kepada Engkaulah Kami Meminta Pertolongan
[6]Tunjukkanlah Kami Jalan yang Lurus
[7]Jalan Orang yang Engkau Beri Nikmat, Bukanlah Orang yang Engkau Murkai dan Bukanlah Orang yang Sesat
Amiiin...

Saturday, April 4, 2009

0042 - Perangkap

Assalaamu'alaikum warahmatullaahi wabarakaatuh dan salam sejahtera ana ucapkan kepada banin dan banat yang ana kasihi sekalian.

Oh yea, esok ana ada sedikit sesuatu untuk pembaca blog ini yang berada dalam kalangan pelajar menengah atas. Tunggu yea, hampir habis.

Ahhh, adik kecik ana tak nak pegi tuisyen, duduk sorok-sorok diri kat dalam bilik. Bila cakap kat dia, "umm umm" pastu senyap. Haiiissshhh.

Baiklah. Gambar yang ana lukis pada hari ini, yang original dan tidak diciplak atau diplagiat (betul ke perkataan tu? ><) yang menunjukkan seorang manusia sedang duduk murung di belakang gate yang dikunci dengan mangga besarrr.

Okeh, kalau diberi pilihan, adakah anda bersedia untuk pergi ke luar rumah dan pergi berbasikal macam, 20 kilometer ke? Pastu duduk situ sekejap, cakap-cakap dengan orang lalu-lalang, lepas tu balik. Kalau ya, *tepukan* kalau tidak, haha, anda seperti saya. :)

Baiklah, mungkin contoh tadi sedikit ekstrem, tetapi itulah yang ana ingin ketengahkan hari ini. Secara mudahnya, adakah anda bersedia untuk melakukan sesuatu yang di luar kebiasaan harian anda? Macam, untuk orang yang duduk di belakang kelas, bila cikgu mintak orang ke depan, terus berdiri dan kata "saya, cikgu."

Kan bagus kalau kita semua begitu berani? Berupaya untuk melakukan sesuatu di luar zon keselesaan kita. Meneroka ke dunia baru yang mungkin kita tidak pernah lihat sebelum ini. Kalau kita tidak keluar dari zon selesa ini, kita tidak akan mengecapi perkara sebegini.

Jika kita tidak keluar dari bawah selimut kita, terketar-ketar, kita tidak akan berupaya memberikan dakwah sebagai da'ie seperti dalam ayat al-Quran berikut:
Wahai orang yang berselimut! Bangunlah serta berilah peringatan. (al-Muddathhir: 1-2)
Kita pun akan terperangkap dalam selimut kita, terperangkap oleh diri sendiri. Wallahua'lam. Renungkanlah, wassalam.

No comments:

Post a Comment

[] ...Penutup Majlis... []

Maha Suci Engkau Ya Allah dan Segala Puji BagiMu, Aku Bersaksi bahawa Tiada Tuhan Melainkan Engkau, Aku Memohon Keampunan dan Taubat daripada Engkau..

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
[1]Demi Masa
[2]Sesungguhnya Manusia dalam Kerugian
[3]Melainkan yang Beriman dan Beramal Soleh dan Berpesan dengan Kebenaran dan Berpesan dengan Kesabaran