[] ...Ummul Kitab... []

Aku Berlindung dengan Allah daripada Syaitan yang Direjam
[1]
Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
[2]Pujian bagi Allah, Penguasa Seluruh Alam
[3]Maha Pemurah dan Maha Penyayang
[4]Pemilik Hari Ad-Deen
[5]Kepada Engkaulah Kami Beribadah dan Kepada Engkaulah Kami Meminta Pertolongan
[6]Tunjukkanlah Kami Jalan yang Lurus
[7]Jalan Orang yang Engkau Beri Nikmat, Bukanlah Orang yang Engkau Murkai dan Bukanlah Orang yang Sesat
Amiiin...

Tuesday, April 28, 2009

0065 - Malam Bergemerlapan

Assalaamu'alaikum warahmatullaahi wabarakaatuh dan salam sejahtera kepada anda yang ana sayangi sebagai saudara seislam.

Haha, cuba update pagi-pagi lah pulak, sebab semalam umi suruh tidur awal, tak bagi buka komputer. Kalau ana tak ikut menderhaka lah kan? Tapi itu untuk tazkirah yang lain.

Bangun sekitar pukul 4.50, ana berterima kasih kepada umi juga yang mengejutkan ana. Lepas tu tahajjud sikit, yang jarang ana buat. Harap-harap boleh buat lebih lepas ni. =P

Tazkirah hari ini... akan mengatakan tentang malam dan penghuninya. Gambar yang dilukis menunjukkan pada waktu malam, ada 2 jenis orang, yang tidur dan yang jaga. Siapakah anda itu?

Malam, iaitu waktu untuk merehatkan diri daripada kesibukan dan kepenatan kerja-kerja harian. Kita tidur untuk cas semula badan kita untuk hari seterusnya. Kalau kita tidak tidur, pagi esoknya tentu kita lebih mudah tersengguk-sengguk dan akhirnya terlelap.

Tetapi apakah sunnah Rasulullah apabila waktu malam? Beliau tidur, walaupun sebentar saja, tetapi akan bangun untuk melakukan ibadah pada waktu malam, sehingga bengkak kakinya berdiri solat, seperti dalam sebuah hadis.

Kita sebagai hamba yang biasa yang tidak mampu melakukan begitu, sekurang-kurangnya boleh tidur awal dan bangun awal, seperti yang dipraktikkan. Ana pun nak cuba, sebab selama ini ana pun tidur lewat dan bangun lewat. Pukul 6 baru bangun.

Kalau payah nak bangun pagi-pagi tu, jika ibu bapa anda tidak berqiam pada waktu pagi dan tidak dapat mengejutkan anda, cubalah berniat pada malam sebelum tidur kepada Allah, ya Allah, ana ingin bangun pada pukul 4.30. Dengan izin Allah, kita akan bangun pukul 4.30, atau mungkin sekitarnya. Tapi bangunlah, jangan tidur balik, k?

Wallahua'lam. Renungkanlah, wassalam~

No comments:

Post a Comment

[] ...Penutup Majlis... []

Maha Suci Engkau Ya Allah dan Segala Puji BagiMu, Aku Bersaksi bahawa Tiada Tuhan Melainkan Engkau, Aku Memohon Keampunan dan Taubat daripada Engkau..

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
[1]Demi Masa
[2]Sesungguhnya Manusia dalam Kerugian
[3]Melainkan yang Beriman dan Beramal Soleh dan Berpesan dengan Kebenaran dan Berpesan dengan Kesabaran