[] ...Ummul Kitab... []

Aku Berlindung dengan Allah daripada Syaitan yang Direjam
[1]
Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
[2]Pujian bagi Allah, Penguasa Seluruh Alam
[3]Maha Pemurah dan Maha Penyayang
[4]Pemilik Hari Ad-Deen
[5]Kepada Engkaulah Kami Beribadah dan Kepada Engkaulah Kami Meminta Pertolongan
[6]Tunjukkanlah Kami Jalan yang Lurus
[7]Jalan Orang yang Engkau Beri Nikmat, Bukanlah Orang yang Engkau Murkai dan Bukanlah Orang yang Sesat
Amiiin...

Wednesday, April 1, 2009

0039 - Inginkan // Milikkan

Assalaamu'alaikum warahmatullaahi wabarakaatuh dan salam sejahtera kepada anda daripada ana, seorang manusia yang hanya berpesan dengan kebenaran, insya-Allah.

Yeaaaa, baru hari ni dapat scanner/printer! Balik dari meeting pengawas, bosan nak mampus, tengok-tengok, ada pulak kotak ni dekat bilik stor. Alhamdulillah, syukur.

Monitor baru pun ada, tapi widescreen, pelik pulak main game, penyek screen. Asalnya monitor ni beli nak buat kerja ayah ana, tapi takdirnya, laptopnya tak boleh guna dengan monitor baru ni. So ana dapat. Alhamdulillah, syukur.

Tazkirah pada hari ini berkaitan dengan gambar yang telah ana lukis, masih dengan photoshop dan tetikus, tidak menggunakan pensil dan scanner, yang menunjukkan seseorang menginginkan sesuatu yang tidak diketahui.

Tentu anda pernah melihat sesuatu dan ingin memilikinya, dan berusaha bersungguh-sungguh untuk memilikinya? Seperti result 9A untuk PMR, 11A+ untuk SPM, anda jika murid yang membaca ini, tentu bertungkus lumus untuk mendapatkannya. Rasa best kan bila usaha, memikirkan resultnya?

Tapi, bila dah dapat, seketika lepas tu, pernah tak anda rasa macam, ah, ni macam takde apa-apa pun. Rasa biasa jer. Takde rasa nak raikan lagi pun. Nak lagi benda lain. Tengok benda lain, fuh, tungkuslumus lagi. Dan perkara ini berulang kali.

Fikirkan, kalau begini, hidup kita ini sebenarnya perjalanan untuk mendapat bahagia di akhirat. Tanamkan rasa diri seronok seperti seronok usaha dapatkan benda di dunia. Pasti anda lebih bermotivasi untuk teruskan usaha beribadah kepada Allah untuk mendapatkan keredhaannya.

Kesimpulannya, usaha untuk mendapatkan sesuatu lebih best daripada memiliki benda tu sendiri. So enjoylah ujian anda di dunia ini. Ok? Wallahua'lam, renungkanlah. Wassalam.

No comments:

Post a Comment

[] ...Penutup Majlis... []

Maha Suci Engkau Ya Allah dan Segala Puji BagiMu, Aku Bersaksi bahawa Tiada Tuhan Melainkan Engkau, Aku Memohon Keampunan dan Taubat daripada Engkau..

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
[1]Demi Masa
[2]Sesungguhnya Manusia dalam Kerugian
[3]Melainkan yang Beriman dan Beramal Soleh dan Berpesan dengan Kebenaran dan Berpesan dengan Kesabaran