[] ...Ummul Kitab... []

Aku Berlindung dengan Allah daripada Syaitan yang Direjam
[1]
Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
[2]Pujian bagi Allah, Penguasa Seluruh Alam
[3]Maha Pemurah dan Maha Penyayang
[4]Pemilik Hari Ad-Deen
[5]Kepada Engkaulah Kami Beribadah dan Kepada Engkaulah Kami Meminta Pertolongan
[6]Tunjukkanlah Kami Jalan yang Lurus
[7]Jalan Orang yang Engkau Beri Nikmat, Bukanlah Orang yang Engkau Murkai dan Bukanlah Orang yang Sesat
Amiiin...

Saturday, April 11, 2009

0049 - Teh Tarik

Assalaamu'alaikum warahmatullaahi wabarakaatuh dan salam sejahtera kepada anda yang sedang hidup di muka bumi Allah ini bersama manusia lain.

Lalala~ baru balik solat hajat pmr dan spm pukul 10 lebih tadi, seperti dijangkakan, ramai yang datang, sakit perut pulak makan tadi. =_=

Pagi tadi pulak ada bengkel addmath, walaupun bosan, paksa diri jugaklah datang, ada jugak manfaat dan hikmahnya. Penat-penat pulak kelab kelas buat. Kesian. =)

Baiklah, tazkirah hari ini berkaitan dengan minuman yang biasa diminum oleh orang Malaysia tak kira bangsa. Itulah teh tarik. Teh yang dicampur susu dan dituang dari cawan ke cawan untuk menghasilkan minuman panas yang berbuih.

Apabila kita minum teh tarik panas, biasanya kita minum awal-awal, kan? Kalau dah sejuk, tak 'kaw' rasanya. Ada yang taksub minum terus satu cawan sampai melecur bibir. Itu dah namanya memudaratkan diri, tak elok. >:|

Kalau kita berlengah-lengah, borak-borak dulu ngan kawan, baru minum, dah sejuk. Sebaiknya kita minum sambil-sambil jelah. Baru rasa suam badan bila minum. Eh, apa ana membebel pasal minum teh tarik nih?

Sebenarnya, ana ingin kaitkan dengan kerja yang kita dipertanggungjawabkan untuk menyiapkannya. Kalau buat awal-awal, puaslah, boleh buat benda lain pulak. Tapi kalau dah lewat, orang yang suruh kita buat pun tak puas hati dengan kita. Kita pun terluka hati.

Sebab itulah, kita harus mengelakkan bertangguh kerja. Buatlah kerja itu awal-awal supaya senang hati kita. Mungkin perbandingan ini tidak begitu baik, jika begitu, minta maaf. Hahaha. Wallahua'lam. Renungkanlah, wassalaam.

No comments:

Post a Comment

[] ...Penutup Majlis... []

Maha Suci Engkau Ya Allah dan Segala Puji BagiMu, Aku Bersaksi bahawa Tiada Tuhan Melainkan Engkau, Aku Memohon Keampunan dan Taubat daripada Engkau..

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
[1]Demi Masa
[2]Sesungguhnya Manusia dalam Kerugian
[3]Melainkan yang Beriman dan Beramal Soleh dan Berpesan dengan Kebenaran dan Berpesan dengan Kesabaran