[] ...Ummul Kitab... []

Aku Berlindung dengan Allah daripada Syaitan yang Direjam
[1]
Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
[2]Pujian bagi Allah, Penguasa Seluruh Alam
[3]Maha Pemurah dan Maha Penyayang
[4]Pemilik Hari Ad-Deen
[5]Kepada Engkaulah Kami Beribadah dan Kepada Engkaulah Kami Meminta Pertolongan
[6]Tunjukkanlah Kami Jalan yang Lurus
[7]Jalan Orang yang Engkau Beri Nikmat, Bukanlah Orang yang Engkau Murkai dan Bukanlah Orang yang Sesat
Amiiin...

Sunday, April 5, 2009

0043 - Memori

Assalaamu'alaikum warahmatullaahi wabarakaatuh dan salam sejahtera kepada anda semua yang ana rasa sudah besar-besar belaka. =)

Seperti yang dikatakan semalam, peta minda ekonomi form 4. Mungkin ana buat lagi kimia form 4 & 5. tak tahu, ikut kerajinan. Kalau nota fizik ada kat blog ni.

Bengkel bahasa Inggeris tadi, er, oklah jugak. Masalahnya, makan pagi fat rice, so tersungkurlah ana buat sementara. Nasi lemak ni memang ubat tidur kot, power sungguh.

Baiklah, kita mulakan tazkirah yang ana ingin sampaikan pada hari ini. Gambar yang ana lukis pada hari ini menggambarkan seorang manusia yang telah cuba mengingati sesuatu, tetapi kehilangan memori itu.

Apakah itu memori? Memori ialah simpanan sesuatu peristiwa yang disimpan oleh otak kita. Otak kita menerima stimulus atau rangsangan daripada dunia luar dan merekodnya. Itulah yang dipanggil memori.

Walaupun kita masih tidak dapat menggarap konsep memori sepenuhnya kerana otak kita pun masih belum dibongkar rahsianya, kita ada juga mendapat tips untuk menyimpan memori dengan lebih baik, seperti imaginasi dan menggunakan warna dan perkaitan.

Memori itu seperti satu benda yang hidup. Jika kita jaganya dengan baik, terus memori itu akan kembali kepada kita. Jika kita abaikan, memori itu payah untuk kita panggil balik. Kalau dapat pun, mungkin hanya cebisan-cebisan sahaja.

Kita menyimpan kebaikan dan keburukan dalam memori. Kita boleh dicaci, dikutuk, dikecam, dipermainkan, dan kita masih boleh menyayangi orang yang mengutuk kita itu. Tetapi jika orang itu melupakan kita, apakah yang lebih melukakan hati daripada itu? Orang caci, kutuk, kecam Allah, tapi adakah Allah lupakan kita? Tidak sama sekali. Kalau kita pula?

Wallahua'lam. Renungkanlah, wassalam...

3 comments:

  1. Assalamualaikum. Oit fuhairah, gambar kelima tu sakit mata ar. yg lain2 tu ok.

    ReplyDelete
  2. apa yang sakit matanya? memang banyak benda topik tu.

    ReplyDelete
  3. fuhairah thnks for sharing your nota ekonomi f4. hehe :D

    ReplyDelete

[] ...Penutup Majlis... []

Maha Suci Engkau Ya Allah dan Segala Puji BagiMu, Aku Bersaksi bahawa Tiada Tuhan Melainkan Engkau, Aku Memohon Keampunan dan Taubat daripada Engkau..

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
[1]Demi Masa
[2]Sesungguhnya Manusia dalam Kerugian
[3]Melainkan yang Beriman dan Beramal Soleh dan Berpesan dengan Kebenaran dan Berpesan dengan Kesabaran