[] ...Ummul Kitab... []

Aku Berlindung dengan Allah daripada Syaitan yang Direjam
[1]
Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
[2]Pujian bagi Allah, Penguasa Seluruh Alam
[3]Maha Pemurah dan Maha Penyayang
[4]Pemilik Hari Ad-Deen
[5]Kepada Engkaulah Kami Beribadah dan Kepada Engkaulah Kami Meminta Pertolongan
[6]Tunjukkanlah Kami Jalan yang Lurus
[7]Jalan Orang yang Engkau Beri Nikmat, Bukanlah Orang yang Engkau Murkai dan Bukanlah Orang yang Sesat
Amiiin...

Sunday, April 26, 2009

0064 - Benteng

Assalaamu'alaikum warahmatullaahi wabarakaatuh dan salam sejahtera kepada si pembaca, moga-moga anda berada dalam keadaan sihat walafiat.

Dah berapa hari dah ayah ana demam. Darah tinggi, katanya. Baru berbekam minggu lepas rasanya. Kesian ayah ana duduk kat rumah aje.

Pagi tadi bengkel sejarah, dapat bahan baru untuk ulangkaji sejarah! Harapan untuk mendapat sejarah A1 semakin membara dalam diri ana!

Baiklah, kita akhiri coretan hidup dan mulakan peringatan buat anda dan ana hari ini. Gambar yang ana lukis, di belakang, ada hati, di tengah, ada benteng, di depan, ada manusia.

Rasanya, gambar yang ana lukis ini boleh menjadi penjelasan kepada dirinya sendiri, tapi biarlah ana menjelaskan dengan lebih detail dan ketepatan, masukkan tafsiran anda sendiri kalau nak.

Kalau hati kita tidak dilindungi oleh iman, hati akan dimakan dan dikotori oleh nafsu. Iman pula dibina dengan keyakinan yang dibina dalam hati. Dengan iman dan hati yang bersih, kita tidak pula tenggelam ke dalam kegelapan maksiat.

Nafsu pula ialah sesuatu yang memang diletak oleh Allah dalam setiap manusia. Nafsu ini boleh digerakkan oleh manusia lain. Manusia yang dimaksudkan ialah syaitan yang bertopengkan manusia. Jauhilah manusia sebegini dan pelihara hatimu.

Lihat bagaimana nafsu tidak dapat melepasi iman yang besar dan teguh mempertahankan hati. Adakah iman anda sebesar itu? Atau adakah iman anda sudah kecil, atau lebih teruk lagi, tiada? Maka apakah yang mempertahankan hati anda?

Wallahua'lam. Renungkanlah, wassalam...

No comments:

Post a Comment

[] ...Penutup Majlis... []

Maha Suci Engkau Ya Allah dan Segala Puji BagiMu, Aku Bersaksi bahawa Tiada Tuhan Melainkan Engkau, Aku Memohon Keampunan dan Taubat daripada Engkau..

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
[1]Demi Masa
[2]Sesungguhnya Manusia dalam Kerugian
[3]Melainkan yang Beriman dan Beramal Soleh dan Berpesan dengan Kebenaran dan Berpesan dengan Kesabaran