[] ...Ummul Kitab... []

Aku Berlindung dengan Allah daripada Syaitan yang Direjam
[1]
Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
[2]Pujian bagi Allah, Penguasa Seluruh Alam
[3]Maha Pemurah dan Maha Penyayang
[4]Pemilik Hari Ad-Deen
[5]Kepada Engkaulah Kami Beribadah dan Kepada Engkaulah Kami Meminta Pertolongan
[6]Tunjukkanlah Kami Jalan yang Lurus
[7]Jalan Orang yang Engkau Beri Nikmat, Bukanlah Orang yang Engkau Murkai dan Bukanlah Orang yang Sesat
Amiiin...

Thursday, April 23, 2009

0061 - Semut Handalan

Assalaamu'alaikum warahmatullaahi wabarakaatuh dan salam sejahtera kepada anda, saudara seislam yang bersaudara dengan ikhwan kita di Palestin. Doakan mereka!

Haah. Masih panas lagi, walaupun sudah hujan pagi... semalam, rasanya. Dengan kipas laju 4 pun panas lagi sikit. Air-con takde yek, merosakkan alam sekitar pulak tu. =o

Lagi satu, ana baru mula nak melukis dan scan! Kalau nak tengok hasil kebosanan ana, pegilah kat page deviantart ana di sini.

Baiklah~ tazkirah, mulakan enjin anda! 3, 2, 1, mula! Vroom... heh. Gambar yang dilukis dengan rajin sekali ialah seekor semut yang kecil molek.

Apakah semut? Semut itu ialah sejenis serangga, atau insect. Termasuk dalam kategori haiwan yang lebih satu sel. Sangat kecil, kalau tak tengok betul-betul, mesti terlepas pandang.

Semut ini kecil, tetapi apakah cirinya yang paling baik? Ya, semut itu sangat rajin. Semut itu, bekerja keras untuk mengumpul makanan. Bila nampak makanan, dia tak makan terus, tapi panggil kawan, angkut ramai-ramai ke sarang.

Semut ini juga sangat power dalam kejuruteraan. Boleh gali lubang dalam, jadikan rumah tempat tinggal. Semua ada, jagaan larva semut, simpanan makanan, tempat tinggal permaisuri, bagaikan ada pelan dalam kepalanya. Kita? Eh, kalau setakat nak gali lubang untuk tanam pokok tu bolehlah. Tu pun penat.

Akhir sekali, semut ini pandai mengembara di luar batasan. Pernah tak duduk saja-saja dekat satu tempat, tiba-tiba ada nampak seekor semut bersendirian, cari makanan. Takde teman pun. Fuh, berani sungguh kan?

Sungguh menakjubkan makhluk ciptaan Ilahi ini. Kalau dibandingkan saiz dengan kita, kita memang besar, tapi sifat macam rajin, kerjasama, jauh ketinggalan kita. Macam mana ni? Haa, fikir-fikir sendiri, baiki diri sendiri. Ambil pengajaran dari sang semut kenit.

Wallahua'lam. Renungkanlah, wassalam...

1 comment:

  1. semut nampak je kecik tapi rajin and sangat setia kawan.UHUUU (=

    ReplyDelete

[] ...Penutup Majlis... []

Maha Suci Engkau Ya Allah dan Segala Puji BagiMu, Aku Bersaksi bahawa Tiada Tuhan Melainkan Engkau, Aku Memohon Keampunan dan Taubat daripada Engkau..

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
[1]Demi Masa
[2]Sesungguhnya Manusia dalam Kerugian
[3]Melainkan yang Beriman dan Beramal Soleh dan Berpesan dengan Kebenaran dan Berpesan dengan Kesabaran