[] ...Ummul Kitab... []

Aku Berlindung dengan Allah daripada Syaitan yang Direjam
[1]
Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
[2]Pujian bagi Allah, Penguasa Seluruh Alam
[3]Maha Pemurah dan Maha Penyayang
[4]Pemilik Hari Ad-Deen
[5]Kepada Engkaulah Kami Beribadah dan Kepada Engkaulah Kami Meminta Pertolongan
[6]Tunjukkanlah Kami Jalan yang Lurus
[7]Jalan Orang yang Engkau Beri Nikmat, Bukanlah Orang yang Engkau Murkai dan Bukanlah Orang yang Sesat
Amiiin...

Tuesday, April 14, 2009

0052 - Optik

Assalaamu'alaikum warahmatullaahi wabarakaatuh dan salam sejahtera kepada orang yang ana tujukan ucapan salam ini, iaitu anda!

Haaah, baru tengok dan buka buku tasawwur islam form 4. 17 bab. Uiks. Form 5, baru download nota, 10 bab, termasuk subtopik. Uiks. Takpe, takpe, ilmu... =)

Lagi satu, pernah tengok masa kat tepi ni? Bukan yang KL tu, yang bawah tu. Aqsa Tercinta. Itu ambik time zone Israel, bagi yang ingin tahu. Kira masa Palestin la tu. Okay?

Kembali, atau pergi, kepada gambar yang ana lukis pada hari ini. Itu ialah mata, bagi yang tidak melihatnya dengan mata sendiri. Atau tidak boleh menafsirkannya sebagai mata.

Mata. Pancaindera yang paling penting dan yang paling banyak kita guna. Kalau kita jaga aje, kita pasti guna mata. Bila tidur je tak guna mata. Tutup mata tu bukannya tak nampak apa. Nampak juga cahaya dari luar kelopak mata sikit-sikit.

Mata ini sangatlah banyak faedahnya. Boleh melihat ciptaan Allah, meneliti detail-detailnya, menelaah buku kegemaran anda (atau bukan kegemaran anda) dan banyak lagi. Pendek kata, memang banyak potensi mata ini.

Tapi, mata ini jugalah sumber dosa yang paling banyak. Tengok je, eh dapat. Tengok sana, eh dapat. Tengok mana-mana, eh dapat. Hahaha. Istighfar~ Ish. Mata ini pun banyak pula kejahatan yang boleh dilihatnya.

Kalau dibandingkan dengan telinga, kita duduk tempat sunyi tak guna. Hidung, banyak masa kita hidu udara jer. Sentuhan, kita tak buta. Lidah, kita tak makan nonstop (ye kan? haha). Mata jer kita guna banyak. Jadi gunalah ke arah kebaikan.

Wallahua'lam. Renungkanlah, wassalam~

No comments:

Post a Comment

[] ...Penutup Majlis... []

Maha Suci Engkau Ya Allah dan Segala Puji BagiMu, Aku Bersaksi bahawa Tiada Tuhan Melainkan Engkau, Aku Memohon Keampunan dan Taubat daripada Engkau..

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
[1]Demi Masa
[2]Sesungguhnya Manusia dalam Kerugian
[3]Melainkan yang Beriman dan Beramal Soleh dan Berpesan dengan Kebenaran dan Berpesan dengan Kesabaran