[] ...Ummul Kitab... []

Aku Berlindung dengan Allah daripada Syaitan yang Direjam
[1]
Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
[2]Pujian bagi Allah, Penguasa Seluruh Alam
[3]Maha Pemurah dan Maha Penyayang
[4]Pemilik Hari Ad-Deen
[5]Kepada Engkaulah Kami Beribadah dan Kepada Engkaulah Kami Meminta Pertolongan
[6]Tunjukkanlah Kami Jalan yang Lurus
[7]Jalan Orang yang Engkau Beri Nikmat, Bukanlah Orang yang Engkau Murkai dan Bukanlah Orang yang Sesat
Amiiin...

Monday, April 20, 2009

0058 - Wang Besar!

Assalaamu'alaikum warahmatullaahi wabarakaatuh dan salam kesejahteraan kepada anda, pembaca tulisan ana yang ana kasihi.

Dapat balik beg... sungguh gembira ana kerana dapat kembali kepunyaan ana, walaupun satu pemegangnya dahpun tertanggal.. XP

Ada bagus jugak nota tasawwur ni, dapat juga inspirasi untuk blog ni. Ada dekat tokburong dot wordpress dot com. Saja tak nak letak link. Bahahahaha.

Oklah oklah, kita mulakan peringatan yang ana sampaikan untuk hari ini akan bermula sekarang~ gambar yang dilukis memperlihatkan orang yang melihat duit yang terkumpul dengan tersenyum. Tamaklah tu kan?

Duit ialah suatu benda yang berharga yang kita boleh tukar untuk barang atau perkhidmatan dengan orang lain. Begitu juga sebaliknya. Eh, mengajar ekonomi pulak.

Manusia itu memang suka memiliki barang berharga, kan? Kalau boleh nak kumpul banyak-banyak lepas tu simpan aje, tak nak bagi orang lain. Lepas tu, mati, poof. Tak ada apa-apa makna dah harta yang dikumpul tu.

Sepatutnya, harta ini dibelanjakan sebaiknya. Kalau nak belanja untuk diri sendiri, boleh, berpada-padalah. Kalau nak bagi orang lain sedekah atau hadiah, boleh, berpada-pada jugaklah. Kalau cukup, keluarkan zakat supaya memenuhi rukun Islam ini.

Duit ini memang berguna dan berbahaya pada masa yang sama. Berguna sebab kita boleh melaksanakan banyak benda dengan duit. Berbahaya sebab kalau kita tak laksanakan hak duit itu yang sepatutnya, nanti masuklah neraka kita... Na'uzubillahi minzalik. Mungkin sebab inilah Rasulullah hidup sungguh daif dan tawaduk, kan? =|

Wallahua'lam. Renungkanlah, wassalam...

No comments:

Post a Comment

[] ...Penutup Majlis... []

Maha Suci Engkau Ya Allah dan Segala Puji BagiMu, Aku Bersaksi bahawa Tiada Tuhan Melainkan Engkau, Aku Memohon Keampunan dan Taubat daripada Engkau..

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
[1]Demi Masa
[2]Sesungguhnya Manusia dalam Kerugian
[3]Melainkan yang Beriman dan Beramal Soleh dan Berpesan dengan Kebenaran dan Berpesan dengan Kesabaran