[] ...Ummul Kitab... []

Aku Berlindung dengan Allah daripada Syaitan yang Direjam
[1]
Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
[2]Pujian bagi Allah, Penguasa Seluruh Alam
[3]Maha Pemurah dan Maha Penyayang
[4]Pemilik Hari Ad-Deen
[5]Kepada Engkaulah Kami Beribadah dan Kepada Engkaulah Kami Meminta Pertolongan
[6]Tunjukkanlah Kami Jalan yang Lurus
[7]Jalan Orang yang Engkau Beri Nikmat, Bukanlah Orang yang Engkau Murkai dan Bukanlah Orang yang Sesat
Amiiin...

Monday, April 13, 2009

0051 - Perlahannya

Assalaamu'alaikum warahmatullaahi wabarakaatuh dan salam sejahtera kepada saudara saudari yang dikasihi sekalian dan selamat datang.

Hari ini internet sangat menyeksa kelambatannya. Ergghh. Mencabar kesabaran ana supaya tidak membaling keyboard yang ana tengah guna ni. Dahlah Google block website tak tentu pasal. >_<

Juga hari ini, ada motivator datang perhimpunan cakap pasal kepentingan kesihatan mental. Point yang pentingnya, fokus dan mindset betul. Sangat bagus.

Baiklah, kita berbincang tentang gambar yang telah ana lukis pada hari ini. Kelihatan, seekor siput. Siput jenis apa, ana tak tahu. Buatlah spekulasi anda sendiri.

Apakah perwatakan siput ini? Ya, siput ini tiada tulang belakang, mempunyai cangkerang yang melindungi badan lembutnya, dibunuh dengan menggunakan garam, dan lambat. Saaaaaaangat lambat.

Apa berlaku kepada si siput jika siput lambat? Ya, kemungkinan siput tidak dapat melarikan diri daripada musuhnya, dan mungkin terpijak pula. Kita pula, tak sedar, eh, ada siput dekat bawah kasut aku. Eeeeeei, gelinyaaaaaa. XP

Apakah yang berlaku kepada kita jika kita lambat? Jika kita lambat, kita tidak dapat melarikan diri daripada musuh-musuh kita. Kita tidak dapat memajukan diri sendiri, lalu kita pun dipijak-pijak oleh musuh kita. Macam siput. Kesian.

Kalau kita tidak mahu menjadi seperti si siput, kita mestilah memajukan diri! Tidak berlengah-lengah bermain-main di dunia kita sendiri. Kalau siput tu memang dia tidak boleh lebih cepat, tapi kalau kita? Kita ada akal, ada tangan, MAJU KE HADAPAN

Wallahua'lam. Renungkanlah, wassalam~

No comments:

Post a Comment

[] ...Penutup Majlis... []

Maha Suci Engkau Ya Allah dan Segala Puji BagiMu, Aku Bersaksi bahawa Tiada Tuhan Melainkan Engkau, Aku Memohon Keampunan dan Taubat daripada Engkau..

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
[1]Demi Masa
[2]Sesungguhnya Manusia dalam Kerugian
[3]Melainkan yang Beriman dan Beramal Soleh dan Berpesan dengan Kebenaran dan Berpesan dengan Kesabaran