[] ...Ummul Kitab... []

Aku Berlindung dengan Allah daripada Syaitan yang Direjam
[1]
Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
[2]Pujian bagi Allah, Penguasa Seluruh Alam
[3]Maha Pemurah dan Maha Penyayang
[4]Pemilik Hari Ad-Deen
[5]Kepada Engkaulah Kami Beribadah dan Kepada Engkaulah Kami Meminta Pertolongan
[6]Tunjukkanlah Kami Jalan yang Lurus
[7]Jalan Orang yang Engkau Beri Nikmat, Bukanlah Orang yang Engkau Murkai dan Bukanlah Orang yang Sesat
Amiiin...

Sunday, April 12, 2009

0050 - GOAL!

Assalaamu'alaikum warahmatullaahi wabarakaatuh dan salam sejahtera kepada anda yang sedang menghadiri majlis ilmu ini. Baca al-Fatihah kat atas tu.

Eh, sedar tak sedar, dah sampai post nombor 50. Heheheh. Alhamdulillah, sampai kat sini, menuju ke arah #100, dan #365, jika diizinkan Allah. :)

Pagi tadi, bengkel PQS dan career talk. Career talk memang bestlah, especially pergi medic. Fuh, dengar tu terus inspirasi nak jadi doktor. XD

Tazkirah hari ini berdasarkan gambar yang telah ana lukis, iaitu seorang penjaga gol melihat sebuah bola. Mesti yang lelaki yang baca ni tentu tidak asing dengan gambaran ini, kan?

Kalau dalam permainan bola sepak, tentunya tumpuan kita pada gol lawan kita, kan? Bola mesti dimasukkan ke dalam gol lawan kita untuk memenangi perlawanan. Kalau tidak, kita kalah, ataupun paling kurang seri.

Kalau kita tendang bola tak tentu arah, takkanlah kita nak menang. Lainlah kalau tiba-tiba kita tendang masuk gol. Itu lain. Lain sama sekali. Kalau kita tendang tak tentu arah, mesti kita tidak menang.

Samalah seperti dalam hidup kita. Jika kita hidup tanpa tentu arah, kita tidak akan benar-benar berjaya dalam hidup kita, dunia ataupun akhirat. Kita mesti mempunyai tujuan yang nyata untuk diikuti. Kalau untuk kita orang Islam, tujuan itu ialah keredhaan Allah.

Kalau kita buat sesuatu untuk keredhaan Allah, kita akan mendapat ganjaran daripada Allah dan keredhaannya juga, jika diizinkan Allah. Bukankah itu sesuatu yang amat menarik? Berusahalah untuk mendapatkannya.

Wallahua'lam. Renungkanlah, wassalam. ;)

No comments:

Post a Comment

[] ...Penutup Majlis... []

Maha Suci Engkau Ya Allah dan Segala Puji BagiMu, Aku Bersaksi bahawa Tiada Tuhan Melainkan Engkau, Aku Memohon Keampunan dan Taubat daripada Engkau..

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
[1]Demi Masa
[2]Sesungguhnya Manusia dalam Kerugian
[3]Melainkan yang Beriman dan Beramal Soleh dan Berpesan dengan Kebenaran dan Berpesan dengan Kesabaran