[] ...Ummul Kitab... []

Aku Berlindung dengan Allah daripada Syaitan yang Direjam
[1]
Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
[2]Pujian bagi Allah, Penguasa Seluruh Alam
[3]Maha Pemurah dan Maha Penyayang
[4]Pemilik Hari Ad-Deen
[5]Kepada Engkaulah Kami Beribadah dan Kepada Engkaulah Kami Meminta Pertolongan
[6]Tunjukkanlah Kami Jalan yang Lurus
[7]Jalan Orang yang Engkau Beri Nikmat, Bukanlah Orang yang Engkau Murkai dan Bukanlah Orang yang Sesat
Amiiin...

Thursday, April 2, 2009

0040 - Siapakah Itu?

Assalaamu'alaikum warahmatullaahi wabarakaatuh dan salam sejahtera kepada anda yang ana hargai sebagai pembaca tulisan ana.

Hahaha, hari ini adik pergi gunting rambut. Kepala rasa cam sakit, tapi tak nak gunting ana punya rambut. Lagipun dah mandi. Taknak mandi lagi.

Hurm, sesiapa yang baca sekarang akan nampak header blog atas tu dah hilang. Siapa boleh tolong bagitau ana camne nak baiki boleh? :)

Baiklah, tazkirah hari ini terima kasih kepada adik ana yang memberi ana idea secara spontan. :) Gambar itu menggambarkan seorang manusia melihat ke cermin. Lihat, orang di cermin itu sama tak? Sama, tapi tak serupa.

Pernahkah anda melihat cermin dan melihat orang lain dalam cermin? Seperti bukan muka anda yang melihat balik? Mungkin begitu semasa kita marah ke, mengantuk ke, atau mana-manalah yang memberi kesan ke muka kita.

Kerapkali perkara ini berlaku kepada bukan saja fizikal kita, tapi akhlak dan sahsiah kita pun ada jugak macam ni. Macam kita selalu baik-baik kat rumah, tetiba kat sekolah, kawan dengan orang tak sepatutnya, jadi samsung. Eh, samseng.

Beginilah kriteria orang bermuka dua. Hypocrite, dua personaliti, cakap tak serupa bikin, macam-macam label ada, tapi yang menyentuh Islam, munaafiq. Munafiq ini pada perbuatan atau lebih dahsyat pada hati. Ke terbalik? Ana tak tahu. Fikir jelah.

Munafiq, seperti yang anda semua tahu, akan masuk ke neraka yang paling bawah sekali, so yang paling menyeksakan. Tak nak macam tu kan? Biarlah orang yang kita lihat dalam cermin itu benar-benar diri kita yang suci dan bersih, supaya dapat cari keredhaan Allah. Insya-Allah.

Wallahua'lam. Renungkanlah, wassalam.

2 comments:

  1. Samsung? Nanti kita akan jadi tv samsung !! Bestnya ! HAHAHAHA.

    ReplyDelete
  2. tv samsung? nanti anda akan sentiasa diperhatikan, tak bestlah.

    ReplyDelete

[] ...Penutup Majlis... []

Maha Suci Engkau Ya Allah dan Segala Puji BagiMu, Aku Bersaksi bahawa Tiada Tuhan Melainkan Engkau, Aku Memohon Keampunan dan Taubat daripada Engkau..

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
[1]Demi Masa
[2]Sesungguhnya Manusia dalam Kerugian
[3]Melainkan yang Beriman dan Beramal Soleh dan Berpesan dengan Kebenaran dan Berpesan dengan Kesabaran